Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Predictors of accelerated renal function decline in the general population

15 december 2010

Promotie: mw. N. Halbesma, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Predictors of accelerated renal function decline in the general population

Promotor(s): prof.dr. P.E. de Jong, prof.dr. R.P. Stolk

Faculteit: Medische Wetenschappen

Chronische nierziekte goed te voorspellen

Een sterk verhoogde eiwitconcentratie in de urine is een goede voorspeller voor snelle nierfunctieachteruitgang, blijkt uit onderzoek van promovenda Nynke Halbesma. Dit kan bijdragen aan het voorkomen van nierdialyse en niertransplantatie.

Halbesma gebruikte de gegevens van een studie waarin zesenhalf jaar lang ruim 8.500 mensen werden gevolgd. Ze vond dat een sterke verslechtering van de nierfunctie wordt aangekondigd door macroalbuminurie, ofwel een verlies van veel eiwit via de urine.

Chronische nierziekten zijn in een vroeg stadium vaak moeilijk te herkennen. Mensen hebben dan ook nog geen duidelijke klachten. Daardoor worden nierziekten vaak pas in een vergevorderd stadium gediagnosticeerd. Dankzij het onderzoek van Halbesma kan eerder worden ingegrepen.

Halbesma ontdekte dat naast eiwitverlies ook een hoge bloeddruk en een hoge bloedsuikerspiegel een afname van de nierfunctie kunnen aankondigen. Bij vrouwen is een verhoogd cholesterol ook een voorspeller voor nierfunctieachteruitgang.

Nynke Halbesma (Leeuwarden, 1979) studeerde Biologie in Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek, medegefinancierd door de Nierstichting, bij de afdeling Interne Geneeskunde/Nefrologie van het UMCG. Halbesma werkt sinds twee jaar als postdoctoraal onderzoeker en docent in het Leids Universitair Medisch Centrum.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:16