Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Perception of self and health-related behavior in adolescence

06 december 2010

Promotie: mw. Z. Veselska, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Perception of self and health-related behavior in adolescence

Promotor(s): prof.dr. S.A. Reijneveld

Faculteit: Medische Wetenschappen

Gezond zelfbeeld cruciaal voor gezond gedrag

Een laag zelfbeeld is misschien wel de belangrijkste risicofactor voor ongezond gedrag bij pubers. Daarom moeten gezondheidsprogramma’s eerst daaraan aandacht besteden, stelt promovenda Zuzana Veselska.

Veselska onderzocht bijna vijfduizend scholieren in Slowakije en Tsjechië en vond verbanden tussen zelfperceptie (zelfwaardering, gevoel van eigenwaarde, zelfcompetentie, eigen-effectiviteit) en ongezond gedrag zoals roken, drinken, blowen en niet-sporten. Die verbanden zijn zo sterk dat het volgens haar niet effectief is om in gezondheidscampagnes alleen te focussen op de gevaren van ongezond gedrag.

Volgens Veselska zijn er simpele schoolprogramma’s te bedenken die het zelfbeeld van een scholier kunnen opkrikken, zoals psychosociale trainingen. Ook sporten werkt goed. Omdat vooral kinderen uit lage sociale klasses geneigd zijn tot ongezond gedrag moeten zij extra aandacht krijgen, stelt Veselska.

Zuzana Veselska (Slowakije, 1981) promoveert bij de afdeling Sociale Geneeskunde van het UMCG. Haar onderzoek deed ze aan de Pavol Jozef Safarik Universiteit in Kosice, Slowakije. Momenteel werkt Veselska als onderzoeker bij het Institute of Public Health van de P.J. Safarik Universiteit.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:15