Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Regulation and robust stabilization: a behavioral approach

19 november 2010

Promotie: dhr. F. Shaik, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Regulation and robust stabilization: a behavioral approach

Promotor(s):prof.dr. H.L. Trentelman

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Regeltheoretische problemen bestudeerd binnen de ‘behavioristische benadering’

Fiaz Shaik bestudeerde een aantal regeltheoretische problemen binnen de zogenaamde ‘behavioristische benadering’ van de systeem- en regeltheorie. In Shaiks benadering vormt niet het stelsel differentiaal- of differentievergelijkingen dat het systeem beschrijft de kern van het wiskundig model, maar wordt in plaats daarvan de ‘verzameling van alle oplossingen’ van dit stelsel vergelijkingen als de crux van het model beschouwd. Dit is de basisfilosofie van de zogenaamde behavioristische benadering (the behavioral approach) van de systeem en regeltheorie. In de behavioristische aanpak kunnen we op natuurlijke wijze regelproblemen formuleren waarin regelaars niet noodzakelijkerwijs feedback regelaars zijn, maar waarin de regelaars door algemene interconnecties gekoppeld kunnen zijn aan het te regelen systeem. Binnen deze aanpak spelen de begrippen input en output niet langer een centrale rol, en worden de systeemvariabelen in principe gelijkwaardig behandeld.

Fiaz Shaik (India, 1983) studeerde Technology, electrical engineering aan de Indian Institute of Technology in Mumbai. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Johann Bernoulli Institute of Mathematics and Computer Science, waar hij verder gaat als postdoc.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13