Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Carla Vlaskamp spreekt eerste Han Nakken Lezing uit

16 november 2010

“Niet in evenwicht, behandelingsvormen voor kinderen met ernstige meervoudige beperkingen”. Dat is de titel van de eerste Han Nakken Lezing die op 6 december aanstaande wordt uitgesproken door prof. dr. Carla Vlaskamp, hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Han Nakken Lezing is een eerbetoon aan het werk van de in juli van dit jaar overleden prof. dr. Han Nakken. Hij wordt gezien als pionier op het gebied van onderzoek naar het verbeteren van zorg voor personen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. De lezing is een initiatief van het Research Centre on Profound and Multiple Disabilities (PMD). Met dit initiatief wil het Centre het gedachtegoed van Nakken eren.

Carla Vlaskamp

Prof. dr. Carla Vlaskamp is hoogleraar Orthopedagogiek met betrekking tot opvoeding en ondersteuning van personen met zeer ernstige verstandelijke beperkingen bij de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen en geeft leiding aan het Research Centre on Profound and Multiple Disabilities. Sinds 1985 is zij in verschillende functies verbonden aan de afdeling Orthopedagogiek. Vlaskamp ontwikkelde onder meer een opvoedingsprogramma voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Dit programma wordt alom gezien als de beste methode in de zorg voor personen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen.

Han Nakken

Prof. dr. Han Nakken was tussen 1987 en 2005 als hoogleraar werkzaam bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn leeropdracht was  ‘Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot de opvoeding van het in zijn ontwikkeling belemmerende kind’. Zowel nationaal als internationaal heeft Nakken belangrijke bijdragen geleverd aan het onderwijs en onderzoek op zijn vakgebied. Ook na zijn emeritaat in 2005 bleef hij actief betrokken bij het onderzoek. Prof. dr. Han Nakken overleed in juli 2010.

Han Nakken prijs

Naast de Han Nakken Lezing is er de Han Nakken Prijs. Deze prijs bestaat uit twee onderdelen. Een prijs voor de beste wetenschappelijke prestatie en een prijs voor de opmerkelijkste praktijkprestatie op het gebied van de zorg voor personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Beide prijzen van elk 2500 euro worden eens in de twee jaar uitgeloofd door het Research Centre. De prijsuitreiking vindt plaats na afloop van de Han Nakken Lezing.

De Han Nakken Lezing en de uitreiking van de Han Nakken Prijs vinden plaats op 6 december aanstaande in de aula van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. Het programma begint om 16.00uur. Meer informatie over de Han Nakken Lezing en de uitreiking van de Han Nakken Prijs is te vinden op: www.rug.nl/researchpmd .

Laatst gewijzigd:13 juli 2021 11:29