De effectiviteit van Airmiles en Free Bees
Veel bedrijven kiezen ervoor met andere bedrijven te participeren in loyaliteitsprogramma’s. Denk aan zogenaamde coalitieprogramma’s zoals Airmiles, Nectar en Free Bees. Hiermee kunnen kaarthouders aanzienlijk sneller punten bij verschillende deelnemende bedrijven verzamelen en inwisselen tegen beloningen. Het proefschrift van Matilda Dorotic is een van de eerste empirische studies die het gedrag van kaarthouders en de effectiviteit van marketing-instrumenten in dergelijke loyaliteitsprogramma’s bestudeert.
Het proefschrift levert geen sterk bewijs voor de effectiviteit van de promotie van de loyaliteitsprogramma, zoals ‘Spaar nu 250 extra punten als u nu bij bedrijf X wat koopt!’ Het laat echter duidelijk zien dat het belonen van klanten daarentegen wél werkt. De verzilvering van spaarpunten door kaarthouders beïnvloedt hun koopgedrag. Kaarthouders zijn ongeveer vijf weken vóór en vijf weken na het verzilveren van punten meer geneigd om aankopen bij in het programma deelnemende bedrijven en geven meer geld uit. Dit gedrag komt voor bij alle bestudeerde kaarthouders en hangt niet af van het type beloning dat de kaarthouder kiest.
Opvallend is verder dat dit gedrag ook wordt waargenomen als kaarthouders al genoeg punten hebben om de gewenste beloning te krijgen. Dankzij deze beloning komt het loyaliteitsprogramma opnieuw onder de aandacht van kaarthouders: het wordt weer relevant. Daarnaast zorgt deze handeling voor een dusdanige ‘mindset’, dat kaarthouders een bepaald doel (inwisseling van spaarpunten) willen behalen. Hiervoor gaan ze sowieso meer punten verzamelen, ook al is dat niet nodig. Loyaliteitsprogramma’s kunnen het inwisselen van punten het beste proberen te stimuleren, want dit verhoogt - tijdelijk - de loyaliteit van klanten.
Curriculum vitae
Matilda Dorotic (Kroatië, 1977) behaalde haar Master of Science in Global Marketing aan de Staffordshire University in Groot-Brittannië. Zij verrichtte haar promotieonderzoek aan bij de afdeling Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Dorotic is als docent en onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Split in Kroatië. Ze promoveert op 2 december 2010 (13.15u) bij prof.dr. P.C. Verhoef en prof.dr. T.M.A. Bijmolt op het proefschrift: The influence of marketing instruments and rewarding on cardholders' behavior in coalition loyalty programs.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:54 |
Meer nieuws
-
23 juni 2025
‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent
Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit...
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...