A dynamic perspective on second language acquisition
Promotie: mw. T. Caspi, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: A dynamic perspective on second language acquisition
Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot
Faculteit: Letteren
Een dynamisch perspectief op tweede-taalontwikkeling
Tal Caspi past in haar proefschrift de Dynamische Systeem Theorie (DST), een breed geaccepteerde benadering van complexe natuurlijke systemen, toe op de ontwikkeling van een tweede taal. Caspi deed twee casestudies naar de ontwikkeling van het Engels als tweede taal bij vier gevorderde leerders met verschillende moedertalen. De eerste studie richt zich op woordenschatverwerving, gedefinieerd als een continuüm van receptieve en productieve woordkennisniveaus. De tweede studie richt zich op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in vier categorieën: lexicale complexiteit, lexicale correctheid, syntactische complexiteit en syntactische correctheid. Beide studies onderzoeken de toepasbaarheid van DST binnen deze deelgebieden.
Het belangrijkste uitgangspunt van DST is dat ontwikkeling non-lineair verloopt, omdat dit het resultaat is van de steeds veranderende interacties tussen de zich ontwikkelende componenten van het taalsysteem. Deze interacties komen voort uit twee factoren die zich in vrijwel alle domeinen voordoen: een hiërarchie in de ontstaansvolgorde en de beperkte beschikbaarheid van voor de groei noodzakelijke bronnen. Door deze factoren zijn de interacties tussen de zich ontwikkelende taalsystemen conditioneel, en gelijktijdig ondersteunend en met elkaar in competitie. In de context van het voorliggende onderzoek impliceren deze DST principes dat receptieve woordenschatkennis voorafgaat aan productieve kennis, dat lexicale kennis voorafgaat aan syntactische kennis, en dat complexiteit voorafgaat aan correctheid. Binnen deze ontwikkelingsvolgordes is receptieve woordenschatkennis een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van productieve kennis, maar is tegelijkertijd ook hiermee in competitie. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen lexicale en syntactische kennis. Lexicale kennis is een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van syntactische structuur, maar ook deze ontwikkelingprocessen zijn met elkaar in competitie, doordat zij gebruik maken van dezelfde beperkte bronnen. Door middel van een dynamisch mathematisch model waarin de van de data afgeleide interacties werden gemodelleerd, konden deze hypothesen empirisch worden bevestigd.
Tal Caspi (Israël, 1973) studeerde Applied Linguistics aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen aan de Faculteit der Letteren van de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:16 |
Meer nieuws
-
16 september 2025
Ruimte voor kunst: hoe creativiteit en wetenschap samen kunnen gaan
Het Nederlandse platteland is in transitie: uiteenlopende claims op landgebruikbotsen, infrastructurele ingrepen veranderen het landschap, en leefbaarheid staat onder druk door krimp en vergrijzing. Cultureel geograaf en sociaal planoloog Gwenda van...
-
15 september 2025
Succesvol bezoek aan de RUG door Rector van het Institut Teknologi Bandung
De Rector van het Institut Teknologi Bandung (ITB), prof. Tatacipta Dirgantara, bracht van een driedaags bezoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
-
09 september 2025
Kunst + wetenschap = 1-0 voor de medemenselijkheid
Promovendus Media Studies Marije Miedema en theatermaker Mees van den Bergh bundelden hun krachten. Het resultaat is de theatrale audio-installatie ‘Toekomst van het verleden’, een project over hoe mensen digitaal herinnerd willen worden.