Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

A dynamic perspective on second language acquisition

07 oktober 2010

Promotie: mw. T. Caspi, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: A dynamic perspective on second language acquisition

Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot

Faculteit: Letteren

 

Een dynamisch perspectief op tweede-taalontwikkeling

Tal Caspi past in haar proefschrift de Dynamische Systeem Theorie (DST), een breed geaccepteerde benadering van complexe natuurlijke systemen, toe op de ontwikkeling van een tweede taal. Caspi deed twee casestudies naar de ontwikkeling van het Engels als tweede taal bij vier gevorderde leerders met verschillende moedertalen. De eerste studie richt zich op woordenschatverwerving, gedefinieerd als een continuüm van receptieve en productieve woordkennisniveaus. De tweede studie richt zich op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in vier categorieën: lexicale complexiteit, lexicale correctheid, syntactische complexiteit en syntactische correctheid. Beide studies onderzoeken de toepasbaarheid van DST binnen deze deelgebieden.

Het belangrijkste uitgangspunt van DST is dat ontwikkeling non-lineair verloopt, omdat dit het resultaat is van de steeds veranderende interacties tussen de zich ontwikkelende componenten van het taalsysteem. Deze interacties komen voort uit twee factoren die zich in vrijwel alle domeinen voordoen: een hiërarchie in de ontstaansvolgorde en de beperkte beschikbaarheid van voor de groei noodzakelijke bronnen. Door deze factoren zijn de interacties tussen de zich ontwikkelende taalsystemen conditioneel, en gelijktijdig ondersteunend en met elkaar in competitie. In de context van het voorliggende onderzoek impliceren deze DST principes dat receptieve woordenschatkennis voorafgaat aan productieve kennis, dat lexicale kennis voorafgaat aan syntactische kennis, en dat complexiteit voorafgaat aan correctheid. Binnen deze ontwikkelingsvolgordes is receptieve woordenschatkennis een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van productieve kennis, maar is tegelijkertijd ook hiermee in competitie. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen lexicale en syntactische kennis. Lexicale kennis is een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van syntactische structuur, maar ook deze ontwikkelingprocessen zijn met elkaar in competitie, doordat zij gebruik maken van dezelfde beperkte bronnen. Door middel van een dynamisch mathematisch model waarin de van de data afgeleide interacties werden gemodelleerd, konden deze hypothesen empirisch worden bevestigd.

Tal Caspi (Israël, 1973) studeerde Applied Linguistics aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen aan de Faculteit der Letteren van de RUG.

 

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:16
View this page in: English

Meer nieuws

  • 02 september 2024

    Kom naar het Letterenfestival voor wetenschap, verhalen, muziek en meer

    Op zaterdag 21 september organiseert de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen het Letterenfestival, een wetenschappelijk festival voor iedereen die interesse heeft in de veelzijdige wereld van de geesteswetenschappen. Het...

  • 02 september 2024

    Het web bewaren voor onderzoekers van de toekomst

    Hoe archiveer je het internet? Wat bewaar je wel en wat niet? En wie bepaalt dat? Het zijn vragen waar Susan Aasman zich dagelijks mee bezighoudt. De mediahistoricus en hoogleraar Digital Humanities van de RUG maakt zich hard voor het behoud van...

  • 17 juli 2024

    Veni-beurzen voor tien onderzoekers

    Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...