Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Banken stellen hogere eisen aan kredietverlening umc’s

01 oktober 2010

Banken stellen hogere eisen voor ze krediet verlenen, merken de financieel directeuren van de universitair medische centra. In opdracht van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) brachten onderzoekers Van Helden, Feenstra en Noordzij van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen in kaart waaruit die strengere voorwaarden bestaan.

De acht universitaire medische centra (umc’s) hebben regelmatig geld nodig om hun bouwactiviteiten te financieren: soms grootschalige nieuwbouw, soms omvangrijke renovaties. Het gaat daarbij om grote bedragen, variërend van enkele tientallen tot enkele honderden miljoenen euro’s.

Umc’s worden niet langer gezien als ‘risicoloze’ instellingen. Door de kredietcrisis hebben banken minder kapitaal beschikbaar om uit te lenen en hebben ze het verhoogde risicoprofiel van umc’s in hun rentetarieven moeten verrekenen. Door aangescherpte regelgeving zullen ze in de toekomst naar verwachting nog strengere voorwaarden hanteren voor het verstrekken van leningen. Deze voorwaarden zijn door de onderzoekers in kaart gebracht.

Het onderzoek is gepubliceerd in www.Zorgvisie.nl. Ook het complete onderzoeksrapport is daar te downloaden.
Lees verder: Banken stellen hardere eisen aan umcs

Laatst gewijzigd:31 augustus 2021 10:30