Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

15 september 2010

Promotie: mw. G. Liu, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Genetic and environmental effects on obesity and insulin resistance. Findings in youth

Promotor(s): prof.dr. H. Snieder

Faculteit: Medische Wetenschappen

Samenspel genen en omgeving bij obesitas nader in kaart

Obesitas en insulineweerstand spelen een belangrijke rol bij het veroorzaken en laten voortbestaan van onder meer hoge bloeddruk, suikerziekte en verhoogd cholesterol. Bij deze aandoeningen (samen wel het metabool syndroom genoemd), spelen effecten van genen, omgeving en leefgewoonten samen een rol.

Promovenda Gaifen Liu bracht dit samenspel nader in kaart. Zij vond enkele genetische kenmerken die de kans op obesitas beter voorspellen. Dagers van het NOS3 Asp298 allel blijken een hoger percentage lichaamsvet te hebben, zo stelt Liu vast, maar alleen in de aanwezigheid van een ongunstige omgeving. De FTO variant rs9939609 vergroot het risico op een hoog BMI en tailleomtrek - onafhankelijk van de energie-inname of fysieke activiteit. Ook kan Liu eerdere onderzoeksresultaten over de genetische basis van obesitas bevestigen. Deze en andere bevindingen uit dit onderzoek zouden kunnen helpen om moleculaire mechanismen op te helderen die ten grondslag liggen aan de ontwikkeling van obesitas.

Gaifen Liu (China, 1975) verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Liu werkt inmiddels als onderzoeker in het Tiantan ziekenhuis in Beijing, China.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13