Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

08 september 2010

Promotie: dhr. S.H.M. Al-Lahham, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Propionate: a candidate metabolite to link colonic metabolism to human adipose tissue inflammation

Promotor(s): prof.dr. R.J. Vonk

Faculteit: Medische Wetenschappen

Datum: 13 september 2010

Promotie: dhr. H. Wang, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Dietary carbohydrate digestion and fermentation: relevance for prevention of type 2 diabetes

Promotor(s): prof.dr. R.J. Vonk

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw bewijs: volkoren producten beschermen tegen diabetes

Wie voedingsvezels en niet-verteerbare koolhydraten eet, bijvoorbeeld volkoren producten, vermindert zijn risico op diabetes. Twee promovendi, Wang Hongwei en Sa’ad Al Lahham, hebben hiervoor nieuwe aanwijzingen gevonden. Ook brachten zij het onderliggende mechanisme in kaart.

Steeds meer mensen lijden aan obesitas en ziektes die daarmee gepaard gaan, zoals type 2 diabetes en hart- en vaatziekten. Chronische ontsteking wordt gezien als een belangrijke factor in het ontstaan van deze ziekten. Ons vetweefsel speelt daarbij een sleutelrol. Tevens zorgt het eten van veel vet voor een sterkere ontstekingsreactie. Maar het lichaam kan deze ontstekingsreactie ook tegengaan. Na consumptie van niet-verteerbare koolhydraten ontstaan in de dikke darm fermentatieproducten, de zogeheten korte keten vetzuren. Deze hebben anti-ontstekingseffecten.

De promovendi Wang Hongwei en Sa’ad Al-Lahham brachten in kaart wat voor effect propionzuur heeft, een van de korte keten vetzuren die in de dikke darm wordt geproduceerd. Ze ontdekten dat propionzuur de productie van diverse ontstekingsstoffen (cytokines, chemokines) en van merkers van macrofagen (betrokken bij ontstekingen) kan remmen. Bovendien stimuleert propionzuur processen die een positief effect kunnen hebben op insulinegevoeligheid en andere aandoeningen die met obesitas gepaard gaan. Hiermee bieden de promovendi een verklaring voor de beschermende effecten van voedingsvezels op de ontwikkeling van diabetes type 2.

Ook tonen de onderzoekers aan dat gezonde mannen die ’s avonds niet-verteerbare koolhydraten eten, de volgende ochtend na het ontbijt een verlaagde glucoserespons en lagere ontstekingsfactoren in het bloed hebben. Ze vonden duidelijke aanwijzingen dat fermentatie in de dikke darm verantwoordelijk is voor deze gunstige eigenschappen. Consumptie van niet-verteerbare koolhydraten lijkt dan ook een veelbelovende aanpak bij de bescherming tegen diabetes.

Wang Hongwei (China, 1975) en Sa’ad Al-Lahham (Palestina, 1980) studeerden respectievelijk moleculaire toxicologie en biotechnologie. Zij verrichtten hun promotieonderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Top Institute Food & Nutrition. Sa’ad Lahham promoveert op 8 september, Wang Hongwei op 13 september.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:14