Integraal klachtenmanagement inspiratiebron voor kwaliteitsverbetering
Een verstandige onderneming koestert haar tevreden klanten. Toch is het goed omgaan met klanten die klachten hebben, zeker zo belangrijk. Oog hebben voor onvrede van klanten en wegen zoeken om hun vertrouwen te herwinnen, is voor elke zichzelf respecterende organisatie onontbeerlijk.
De vraag hoe integraal klachtenmanagement strategisch in een organisatie kan worden verankerd en uiteindelijk bij kan dragen aan het rendement van die organisatie, staat centraal in het nieuwe boek Integraal Klachtenmanagement. Inspiratiebron voor klantloyaliteit, merkreputatie en kwaliteitsverbetering, geschreven door FEB-hoogleraar Kees Ahaus en consultant Eric de Haan.
Integraal kader
Het boek biedt een integraal kader voor de ontwikkeling van klachtenmanagement. Het kader is uitgewerkt naar vijf ontwikkelingselementen (Bewustwording; Visie, beleid en leiderschap; Procesontwerp; Cultuur en mentaliteit; Monitoring en verbetering) en werkbaar gemaakt aan de hand van 21 versterkingsdisciplines. Daarnaast beschrijft het boek praktijkcases van integraal klachtenmanagement bij KPN, UWV, Arval, ING Bank, Eneco Energie, PGGM, Menzis, VGZ en MCB Nederland.
Integraal Klachtenmanagement zet ook wetenschappelijke bijdragen over het positieve effect van klachtenmanagement op een rij. De internationale richtlijnen voor klachtenbehandeling (ISO 10002) en het keurmerk voor klantgericht klachtenmanagement (IKM 3000) zijn door het boek geweven.
Over de auteurs
Kees Ahaus is hoogleraar aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van TNO Management Consultants. Eric de Haan is directeur van Seven Nederland.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:54 |
Meer nieuws
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...
-
18 april 2024
Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty
The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.
-
12 april 2024
Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail
Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...