Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Overheidsinformatie op internet in Tanzania

24 juni 2010

De overheid van Tanzania is bezig met de implementatie van verschillende op de burgers gerichte toepassingen van ’e-government’. Bij e-government wordt ICT gebruikt om informatie en diensten aan burgers, bedrijven en overheden ter beschikking te stellen. Willen dergelijke initiatieven succesvol zijn, dan is het erg belangrijk dat burgers ze aanvaarden.

Er zijn echter weinig theorieën of richtlijnen beschikbaar die hierbij behulpzaam zijn. Het proefschrift van Jim Yonazi biedt een aanpak ter bevordering van de acceptatie door de Tanzaniaanse bevolking van e-government. De benadering is gebaseerd op een analyse van adoptie-theorieën en op een analyse van specifieke situaties in Tanzania en wordt geëvalueerd op gebruiksgemak en bruikbaarheid. De aanpak bestaat uit een coherente verzameling van richtlijnen en ondersteunt besluitvorming met betrekking tot identificatie, ontwerp, ontwikkeling en evaluatie van op burgers gerichte initiatieven. Toepassing hiervan vergroot de kans op succes van dergelijke initiatieven in Tanzania en vergelijkbare landen.

Curriculum vitae
Jim Yonazi (Tanzania, 1974) studeerde IT en Management aan de Keele University in Engeland. Hij verrichtte zijn onderzoek, dat financieel ondersteund werd door de Nuffic, bij de afdeling Business and ICT van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij promoveert op 1 juli 2010 (11.00u, Academiegebouw) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. H.G. Sol en prof.dr. A. Boonstra. De titel van het proefschrift is: Enhancing adoption of e-government initiatives in Tanzania. Yonazi is docent aan het Institute of Finance Management in Dar es Salaam, Tanzania.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54