Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Amina Helmi en Joop Schaye krijgen Pastoor Schmeitsprijs voor sterrenkunde

18 mei 2010
prof. dr. Amina Helmi

Tijdens de Nederlandse Astronomen Conferentie te Cuijk (19 - 21 mei 2010) zal de Pastoor Schmeitsprijs voor Sterrenkunde worden uitgereikt aan Prof. dr. Amina Helmi, verbonden aan het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen, en aan Dr. Joop Schaye, verbonden aan de Sterrewacht van de Universiteit Leiden.

De Stichting "Pastoor Schmeitsprijs voor Sterrekunde" is opgericht in 1978 en heeft als doelstelling het stimuleren van de studie in de astronomie middels het toekennen van een prijs aan een astronoom met bijzondere verdiensten.

Deze Pastoor Schmeitsprijs is groot 1500 Euro en wordt eens in de drie jaar uitgereikt. De prijswinnaar dient een Nederlandse nationaliteit te hebben ofwel een ingezetene in Nederland te zijn, die in de voorafgaande drie jaar een wetenschappelijke bijdrage voor de astronomie heeft geleverd van uitzonderlijk belang en verdienste. De publicatie van deze bijdrage dient te zijn geschied op een tijdstip voordat de betreffende astronoom de leeftijd van 40 jaar heeft bereikt.

De eerdere prijswinnaars zijn Hennie Lamers (1980), Jan van Paradijs (1983), Ewine van Dishoeck (1986), Michiel van der Klis (1989), Xander Tielens (1991), Rens Waters (1995), Koen Kuijken (1998), Pascal Ehrenfreund (2001), Peter van Dokkum (2004), Eline Tolstoy en Simon Portegies Zwart (twee winnaars in 2007).

De volgende uitreiking van de prijs vindt plaats in 2012. Vroeg in dat jaar zullen alle hoogleraren in de sterrenkunde in Nederland uitgenodigd worden om voordrachten te doen.

De uitvoerend secretaris van de Stichting is:

Mw. H. Zondervan-Kimsma
Kapteyn Instituut