Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vermogen om positie te kiezen bepalend voor succesvolle voetbalcarrière

26 mei 2010

Tactische vaardigheden spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van sporttalenten. Kwaliteiten als ‘positie kiezen’ en ‘besluitvorming’ bij talenten blijken cruciaal voor een succesvolle carrière in het professionele voetbal. Dit blijkt uit onderzoek van bewegingswetenschapster Rianne Kannekens onder 389 getalenteerde jeugdvoetballers in de leeftijd 14-18 jaar en 37 voetballers uit nationale jeugdvoetbalelftallen in de leeftijd van 18-23 jaar. Zij promoveert 2 juni 2010 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Kannekens onderzocht het belang van tactische vaardigheden bij talentontwikkeling. Zij deed dit met behulp van vragenlijsten waarop vier onderdelen zijn bekeken: inzicht in acties met de bal, inzicht in anderen, positie kiezen en besluitvorming en omgaan met veranderingen.

Talent voorspellen

Uit haar onderzoek blijkt dat de tactische vaardigheden ‘positie kiezen en besluitvorming’ sterk gerelateerd zijn met het toekomstige sportniveau. Binnen het voetbal kan op basis van een hoge score op juist deze vaardigheden voor ruim 70% van de achttienjarige getalenteerde spelers correct voorspeld worden of ze professional worden. Voor de middenvelders is dit percentage maar liefst 80%.

Positie in het veld

Uit Kannekens analyse blijkt verder dat de talenten verschillend scoren op verschillende tactische vaardigheden, gerelateerd aan de taak die ze in het veld hebben. Zo scoren verdedigers het best op de vaardigheid ‘omgaan met veranderingen’, middenvelders het best op ‘positie kiezen en besluitvorming’, terwijl aanvallers de hoogste score halen bij ‘inzicht in acties met de bal’.

Tactische vaardighedentest

Het onderzoek van Kannekens is een eerste stap om meer inzicht te krijgen in de rol van tactische vaardigheden binnen talentontwikkeling. Kannekens pleit voor een test, waarmee tactische vaardigheden tijdens voetbalwedstrijden gemeten kunnen worden. Een dergelijke test kan nog meer inzicht geven in het proces van talentherkenning en talentontwikkeling. Deze test zou de mogelijkheid om de juiste actie op het juiste moment te doen moeten meten en moeten kunnen bepalen of een speler de actie succesvol uitvoert. Het onderzoek van Kannekens werd gefinancierd door sportkoepel NOC*NSF.

Curriculum vitae

Rianne Kannekens (Zwolle, 1981) studeerde bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Interfacultair Centrum voor Bewegingswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen, Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotor is prof.dr. C. Visscher. De titel van het proefschrift is The importance of tactical skills in talent development. Kannekens werkt momenteel als docent bij het Instituut Sport en Bewegingsstudies van de Hogeschool Arnhem/Nijmegen.

Noot voor de pers

Contact: via de persvoorlichters van het Universitair Medisch Centrum Groningen, tel. 050-361 2200

 

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:58
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 april 2024

    PET-scan expert Jan Pruim benoemd tot Officier in Orde van Oranje Nassau

    Hoogleraar medische beeldvorming Jan Pruim is bij zijn afscheid van het UMCG benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De koninklijke versierselen werden hem op woensdag 17 april uitgereikt door burgemeester Koen Schuiling van de gemeente...

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...