Alertheid
Alertheid bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen
Betrokken onderzoekers
Drs Vera Munde
Prof. dr Wied Ruijssenaars
Prof. dr Carla Vlaskamp
Het centrale onderwerp van deze studie is alertheid bij mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Door ouders en begeleiders wordt het begrijpen en meten van alertheid beschreven als belangrijke voorwaarde om effectieve opvoeding en ondersteuning aan personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen te kunnen bieden. Door middel van vier deelstudies worden factoren achterhaald die een positieve invloed hebben op alertheid bij beschreven groep personen en die in de literatuur beschreven staan (1), de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van de 'Lijst Alertheid' wordt bepaald om alertheid bij deze groep personen te meten (2) en de relatie te onderzoeken tussen Snoezelen (multisensorische stimulatie, 3) en Basale Stimulatie (4) als vaak toegepaste behandelingsmethoden en de mate van alertheid bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen.
Planning
Het onderzoek loopt van september 2007 tot en met augustus 2011. In de komende maanden wordt de deelstudie (3) over ‘alertheid en Snoezelen’ afgerond.
Betrokken praktijkpartners
- Emiliusschool, Son en Breughel, Nederland
- ’s Heerenloo, Ede-Wekerom, Nederland
- Promens Care, Assen, Coevorden, Hoogeveen, Meppel, Nederland
- Verschillende instellingen en scholen in België en Duitsland
Relevante literatuur
- Guess, D., Roberts, S., Siegel-Causey, E., Ault, M., Guy, B. & Thompson, B. (1993). Analysis of behavior state conditions and associated environmental variables among students with profound handicaps. American Journal on Mental Retardation, 97, 634–653.
- Mudford, O. C., Hogg, J. & Roberts, J. (1997). Interobserver agreement and disagreement in continuous recording exemplified by measurement of behavior state. American Journal on Mental Retardation, 102, 54–66.
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (2009). Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities: a literature review. Research in Developmental Disabilities, 30, 462-480.
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (2009). Experts discussing “alertness in individuals with PIMD”: A concept mapping procedure. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 21, 263-277.)
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (in press). Determining alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities: the reliability of an observation list. Education and Training in Developmental Disabilities.
Laatst gewijzigd: | 29 juni 2016 12:14 |
Meer nieuws
-
07 mei 2025
Leerlingen onderzoeken geluid rondom scholen
Psycholoog Kirsten van den Bosch weet het al langer: geluid is veel meer dan achtergrondruis. Nu krijgt ze de kans om dat grootschalig zichtbaar te maken.
-
29 april 2025
Elitisme even bedreigend als populisme
Bij ‘racisme’ of ‘seksisme’ worden mensen beoordeeld op huidskleur of gender en als gevolg daarvan anders en minderwaardig gevonden. Maar er is ook iets wat je ‘educationisme’ zou kunnen noemen: ‘hoogopgeleiden’ die neerkijken op ‘laagopgeleiden’....
-
15 april 2025
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg