Alertheid
Alertheid bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen
Betrokken onderzoekers
Drs Vera Munde
Prof. dr Wied Ruijssenaars
Prof. dr Carla Vlaskamp
Het centrale onderwerp van deze studie is alertheid bij mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Door ouders en begeleiders wordt het begrijpen en meten van alertheid beschreven als belangrijke voorwaarde om effectieve opvoeding en ondersteuning aan personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen te kunnen bieden. Door middel van vier deelstudies worden factoren achterhaald die een positieve invloed hebben op alertheid bij beschreven groep personen en die in de literatuur beschreven staan (1), de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van de 'Lijst Alertheid' wordt bepaald om alertheid bij deze groep personen te meten (2) en de relatie te onderzoeken tussen Snoezelen (multisensorische stimulatie, 3) en Basale Stimulatie (4) als vaak toegepaste behandelingsmethoden en de mate van alertheid bij personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen.
Planning
Het onderzoek loopt van september 2007 tot en met augustus 2011. In de komende maanden wordt de deelstudie (3) over ‘alertheid en Snoezelen’ afgerond.
Betrokken praktijkpartners
- Emiliusschool, Son en Breughel, Nederland
- ’s Heerenloo, Ede-Wekerom, Nederland
- Promens Care, Assen, Coevorden, Hoogeveen, Meppel, Nederland
- Verschillende instellingen en scholen in België en Duitsland
Relevante literatuur
- Guess, D., Roberts, S., Siegel-Causey, E., Ault, M., Guy, B. & Thompson, B. (1993). Analysis of behavior state conditions and associated environmental variables among students with profound handicaps. American Journal on Mental Retardation, 97, 634–653.
- Mudford, O. C., Hogg, J. & Roberts, J. (1997). Interobserver agreement and disagreement in continuous recording exemplified by measurement of behavior state. American Journal on Mental Retardation, 102, 54–66.
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (2009). Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities: a literature review. Research in Developmental Disabilities, 30, 462-480.
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (2009). Experts discussing “alertness in individuals with PIMD”: A concept mapping procedure. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 21, 263-277.)
- Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Nakken, H. (in press). Determining alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities: the reliability of an observation list. Education and Training in Developmental Disabilities.
Laatst gewijzigd: | 29 juni 2016 12:14 |
Meer nieuws
-
17 maart 2025
Liekuut | De hoge prijs van conflicten
Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.
-
10 maart 2025
Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen
Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.