Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Bosbouw en klimaatpolitiek

30 maart 2010

Bossen houden twee keer zoveel koolstof vast als de atmosfeer bevat in de vorm van kooldioxide. Zolang bossen groeien nemen ze CO2 op. Wanneer ze volgroeid zijn en met rust gelaten worden, houden de afbraak van dood organisch materiaal en de nieuwe aangroei elkaar in evenwicht; het nettoresultaat van toe- en afname van CO2 is dan neutraal. Als gevolg van temperatuurstijging en menselijk ingrijpen zoals bosbouw kunnen bossen, vooral in ontwikkelingslanden, echter een belangrijke bron van broeikasgassen worden. Omgekeerd kunnen ze, als gevolg van verstandig beleid, de mensheid helpen zich aan te passen aan klimaatverandering. Beslissingen over landgebruik spelen tevens een essentiële rol in de ontwikkeling van de economie van een land.

Michael Dutschke geeft in zijn proefschrift een samenvatting van een decennium lang beleidsadvies op milieugebied. Hij benoemt de kernpunten bij de klimaat-effecten van bosbouw, maar biedt ook pragmatische oplossingen voor de integratie van bosgebieden in internationale klimaatpolitiek.

Curriculum vitae
Michael Dutschke (Duitsland, 1959) studeerde politieke wetenschappen aan de Universität Hamburg en sociale economie aan de Hamburger Universität für Wirtschaft und Politik (HWP). Hij was verbonden aan het HWWA (Hamburgische Welt-Wirtschafts-Archiv) en aan de Universiteit van São Paulo in Brazilië.

Sinds 1997 is Dutschke beleidsadviseur op het gebied van internationale klimaatpolitiek. In 2007 richtte hij een ‘biocarbon consultancy’-bedrijf op. Hij adviseerde niet alleen diverse regeringen van Europese en ontwikkelingslanden, maar ook bedrijven in de privésector, NGO’s en intergouvernementele instellingen als diverse VN-organisaties en de Wereldbank. Hij is eerste auteur van het ‘Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change’, dat in 2007 de Nobelprijs won (tegelijkertijd met Al Gore).

Dutschke promoveert op 1 april 2010 (13.15u) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. C. Jepma. De titel van het proefschrift luidt: Forestry, risk and climate policy.

Laatst gewijzigd:21 augustus 2020 15:54