Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Beloning met prestatie-afhankelijke opties brengt belangen managers en aandeelhouders beter op één lijn

09 maart 2010

Wat is het effect van de beloning met opties op het gedrag van managers? En hoe zit dat met de voorwaardelijke prestatie-afhankelijke opties (PVSO’s)? Deze zijn gekoppeld aan het behalen van vooraf bepaalde criteria, die de prestaties van de onderneming afzetten tegen het resultaat van andere bedrijven in de sector en/of ’peer’-groepen. Promovendus Qin Bo constateerde dat PVSO’s beter de belangen van de managers en die van de aandeelhouders op één lijn kunnen brengen dan de traditionele (onvoorwaardelijke) opties.

Anderzijds leiden PVSO’s ook vaker tot het nemen van buitensporige risico’s door managers. Aandelenopties hebben namelijk als belangrijk kenmerk dat ze het ’downside risk’ beperken, terwijl het ’upside potential’ nagenoeg ongelimiteerd is. Dat geldt vooral als het vermogen en de bezoldiging van de manager erg gevoelig is voor de variabiliteit van de aandelenkoers van de onderneming. De prikkel van CEO’s om buitensporige risico’s te nemen komt onder meer tot uitdrukking in de kredietbeoordeling die ’rating agencies’ geven. De resultaten van het onderzoek suggereren echter dat rating agencies in zekere mate het nemen van excessieve risico’s door managers verzachten.

Qin Bo (China, 1978) studeerde economie aan de Universiteit van Tilburg. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de onderzoekschool SOM van de RUG. Qin Bo promoveert op 18 maart 2010 (16.15 uur) bij prof.dr. J. van der Meer-Kooistra en prof.dr. A. van Witteloostuijn. De titel van het proefschrift luidt: Essays on performance-vested stock options and corporate governance. Qin Bo heeft tegenwoordig een aanstelling als docent-onderzoeker b ij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54