Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Economische startpositie Afrikaanse landen ongelijk

02 maart 2010

Afrikaanse landen verschillen nogal van elkaar wat betreft de economische groei en het inkomen per hoofd van de bevolking. Promovenda Jutta Bolt analyseerde deze situatie in Afrika bezuiden de Sahara door de economische en institutionele ontwikkelingen vanuit een historisch perspectief te volgen. De nadruk in het onderzoek lag op de invloed van ‘initiële condities’ in de periodes vóór en tijdens de kolonisatie.

Prekoloniale en koloniale geschiedenis blijken beide belangrijk voor het verklaren van de economische en institutionele ontwikkeling op lange termijn. In prekoloniale samenlevingen waar zowel staatsstructuren als lokale organisatiestructuren reeds bestonden, konden zich later sterkere democratische structuren en rechtssystemen ontwikkelen. Daarnaast blijken samenlevingen waar autochtone slavernij - te onderscheiden van de Europese slavenhandel - wijdverspreid was, slechter te presteren. Dat geldt zowel op het gebied van de institutionele karakteristieken als op het gebied van inkomensontwikkeling. Koloniale scholingscijfers blijken een positieve invloed te hebben op scholingscijfers en inkomensontwikkeling van Afrikaanse landen na de onafhankelijkheid. Ten slotte blijkt ook dat een koloniale band tot op de dag van vandaag de investeringspatronen tussen de betreffende landen positief beïnvloed.

Jutta Bolt (Leens, 1977) studeerde algemene economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de vakgroep International Economics and Business van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en onderzoeksschool SOM. Bolt promoveert op 11 maart 2010 (16.15 uur) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. B.W. Lensink en prof.dr. H.H. van Ark. De titel van het proefschrift luidt: Explaining long-run economic development in Africa. Do initial conditions matter? Tegenwoordig werkt Bolt bij het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden van de RUG.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54