Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse economen voorspellen medailleklassement Vancouver: vier keer goud voor Nederland

22 januari 2010
Olympische medailles

Nederland gaat volgens het model van de economen Gerard Kuper en Elmer Sterken bij de Olympische Winterspelen in Vancouver 11 medailles behalen, waarvan vier maal goud, vier zilver en drie brons.

Kuper en Sterken publiceren de voorspellingen in het economenvakblad Economisch Statistische Berichten van 22 januari 2010.

Nederland op 10e plaats

Nederland zal een tiende plaats in het medailleklassement behalen. De strijd om de toppositie in het medailleklassement is hevig. Naar verwachting zal Duitsland de strijd met de Verenigde Staten, Rusland, Noorwegen en Canada weten te winnen.

De modelvoorspellingen zijn gebaseerd op economische variabelen zoals het inkomen per hoofd van de bevolking, de bevolkingsomvang, het thuisvoordeel en de WK-uitslagen van de relevante onderdelen. Kuper en Sterken voorspellen sinds 2002 de medailleklassementen van de Olympische evenementen.
Kuper: ‘Voorspellingen zijn gebaseerd op resultaten uit het verleden; uitkomsten wijken daar vanaf door mee- of tegenvallers. Onze voorspellingen voor het gehele medailleklassement zijn beter gebleken dan die van collega’s die vergelijkbare modellen gebruiken.’

Dat de afwijkingen groot kunnen zijn blijkt uit een vergelijking van voorspellingen en uitkomsten voor Nederland op de Winterspelen:

2002 Salt Lake City
Voorspelling: 2 goud, 2 zilver, 3 brons (7), 12e positie in het klassement
Uitkomst: 3 goud, 5 zilver, 0 brons (8), 9e positie in het klassement
2006 Turijn
Voorspelling: 2 goud, 3 zilver, 2 brons (7), 12e positie in het klassement
Uitkomst: 3 goud, 2 zilver, 4 brons (9), 10e positie in het klassement

Noot voor de pers

Voor meer informatie: Gerard Kuper, tel. 050-363 3756, g.h.kuper@rug.nl

Zie ook: http://esbonline.sdu.nl/do/welkom (alleen voor abonnees)

Laatst gewijzigd:04 mei 2021 09:39