Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Instituties belangrijk voor kostenefficiëntie banken

24 november 2009

Aljar Meesters onderzocht de efficiëntie van financiële instellingen. Allereerst keek hij wat de invloed van instituties hierop is. Instituties zijn, in deze context, regelgeving, normen en waarden die gezamenlijk de economische ontwikkeling vorm geven. Met kostenefficiëntie kan er gemeten worden of een bank niet meer kosten maakt dan noodzakelijk is. De resultaten laten zien dat instituties een positieve bijdrage hebben op de kostenefficiëntie van banken. Bovendien blijkt dat naarmate instituties beter ontwikkeld zijn, banken makkelijker vernieuwende technologie kunnen toepassen.

Omdat banken veelal internationaal opereren, heeft Meesters tevens onderzocht wat de invloed is van de instituties in het thuisland op de kostenefficiëntie van een buitenlandse bank. Het blijkt dat ook de instituties van een buitenlandse bank van invloed zijn op de kostenefficiëntie van een bank. Tevens helpt het een bank kostenefficiënt te opereren als de instituties van het thuisland overeenkomen met de instituties in het gastland.

Vervolgens heeft Meesters gekeken naar de afruil tussen kostenefficiëntie en ‘outreach’ van microfinancieringsinstellingen (MFIs). MFIs zijn instellingen die krediet verschaffen aan mensen die geen toegang hebben tot krediet bij commerciële banken, veelal armen, met als doel het bestrijden van armoede door ze de mogelijkheid te geven om een inkomen genererende onderneming op te zetten. Dit doel wordt ‘outreach’ genoemd. Uit de resultaten blijkt dat outreach kosteninefficiëntie met zich meebrengt.

Ten slotte onderzocht Meesters wat de invloed van een efficiënte financiële sector is op economische groei. Uit de resultaten komt naar voren dat een efficiënte financiële sector een positieve bijdrage levert aan economische groei. Bovendien blijkt dat de grootte van de financiële sector alleen bijdraagt aan economische groei als de sector voldoende efficiënt is.

Curriculum vitae
Aljar Meesters (Heerenveen, 1982) studeerde economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Meesters werkt momenteel als docent/onderzoeker aan deze faculteit. Hij promoveert op 3 december 2009 (13.15 uur) bij prof.dr. R. Lensink en prof.dr. N. Hermes. De titel van het proefschrift is: Efficiency of financial institutions: a stochastic frontiers analysis approach.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:55