Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Promotie P.K. Wotschack. Household governance and time allocation. Four studies on the combination of work and care

19 november 2009

Promotie: P.K. Wotschack, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Household governance and time allocation. Four studies on the combination of work and care

Promotor(s): prof.dr. R.P.M. Wittek, prof.dr. J. Siegers

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Combinatie van arbeid en zorg moeilijk in balans te krijgen

Door een toename in het aantal uren betaald werk, een hoge totale werkbelasting in het huishouden en hardnekkige sekseverschillen in de verdeling van betaald en onbetaald werk, zijn (echt)paren vaak niet in staat om het gewenste evenwicht tussen werk en privéleven te bereiken. Socioloog Philip Wotschack deed een steekproefonderzoek bij 565 samenwonende werknemers in 30 organisaties om de problemen te bestuderen. Hiervoor definieerde hij eerst het begrip 'huishoudbeheersing', waarmee hij op systematische wijze kon bestuderen hoe partners omgaan met samenwerkings- en afstemmingsproblemen middels uitbesteding van huishoudelijke taken, huishoudregels, kwaliteitsstandaarden en conflicthantering. Tevens kon hij met dit begrip vaststellen op welke manieren partners slagen in hun pogingen om een optimale afstemming te bereiken. Wotschack concludeert dat partners weliswaar creatief zijn in het ontwikkelen van op maat gesneden oplossingen voor huishoudbeheersing, maar dat een aanzienlijk aantal paren desondanks niet in staat bleek te zijn om te komen tot een gewenste combinatie van arbeid en zorg.

Philip Wotschack (Duitsland, 1969) studeerde sociologie aan de Freie Universität Berlin en deed zijn promotieonderzoek, gefinancierd door NWO, bij het Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS), afdeling Sociologie van de RUG. Sinds 2005 is hij onderzoeker bij het Social Science Research Center Berlin (WZB).

Laatst gewijzigd:12 februari 2019 21:19