Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aannames belangrijker dan echte kennis bij besluit tot internationalisering

29 september 2009

Als het gaat om internationaliseringsbeslissingen, kiezen bedrijven eerder voor landen die ze dénken te kennen (veronderstelde bekendheid), dan voor landen die ze daadwerkelijk kennen en veel overeenkomsten hebben met het thuisland. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Jasper Hotho.

Een algemene aanname in internationaal bedrijfskundig onderzoek is dat ondernemingen geneigd zijn landen te vermijden die in politiek, cultureel en sociaal-economisch opzicht verschillen van het thuisland, en dat kennis van plaatselijke omgevingsfactoren de belangrijkste motivatie vormt voor internationalisatiebeslissingen.

Jasper Hotho legt in zijn proefschrift uit dat hiermee de belangrijke rol over het hoofd wordt gezien die binnen de menselijke besluitvorming is weggelegd voor veronderstellingen, aannames en percepties. Hij ontwikkelt een alternatieve verklaring voor internationalisatiebeslissingen en internationalisatieprocessen door te wijzen op de onzekerheidsreducerende rol van veronderstelde bekendheid (perceived familiarity). Hotho stelt dat ondernemingen niet zozeer een voorkeur hebben voor landen die relatief veel overeenkomsten vertonen met het thuisland, maar veel meer voor landen die als relatief bekend worden beschouwd, en dat de betrokkenheid van ondernemingen in een buitenlandse markt samenhangt met de veronderstelde mate van bekendheid met de vestigingscontext en niet zozeer met daadwerkelijke kennis van plaatselijke omgevingsfactoren.

Hij onderzocht zijn stelling op zowel kwantitatieve als kwalitatieve wijze, door middel van de analyse van buitenlandse investeringspatronen en een casestudie naar het internationalisatieproces van een groot Duits dagbladconcern. De onderzoeksresultaten steunen zijn hypothese over het belang van de mate van veronderstelde bekendheid op internationalisatiebeslissingen, en betwisten het sterke belang dat gehecht wordt aan verschillen tussen landen en daadwerkelijke kennis van plaatselijke omgevingsfactoren.

Curriculum vitae
Jasper Hotho (Warnsveld, 1981) studeerde bedrijfskunde in Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling International Business and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij promoveert op 8 oktober (14.45u) bij prof.dr. A.M. Sorge en prof.dr. H. van Ees. De titel van het proefschrift is: Internationalization decisions: the effects of country differences and familiarity perceptions. Hotho werkt nu als assistant professor aan de Copenhagen Business School in Denemarken.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:52
View this page in: English

Meer nieuws

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...

  • 09 april 2024

    New issue FEB Research Newsletter

    We are proud to present the spring 2024 edition of the FEB Research Newsletter.

  • 08 april 2024

    Nieuwe essayreeks: Duurzaamheidsverslaggeving na de CSRD

    De eerste editie is uit van de gratis essayreeks van UGBS over duurzaamheidsverslaggeving sinds de CSRD. Met tips voor ondernemers. Abonneer om op de hoogte te blijven van nieuwe edities.