Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zeezeiler Henk Sol: 'Emoties rond solozeiltocht tiener wekken verbazing'

25 augustus 2009

Met haar plan in haar eentje de wereld rond te zeilen, oogstte de 13-jarige Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede een storm van kritiek. De solozeiltocht is volgens velen onverantwoord. De Raad voor de Kinderbescherming stelde een onderzoek in en de staatssecretaris van Onderwijs sommeerde de gemeente de leerplicht te handhaven. Fervent zeiler Henk Sol, hoogleraar Business en ICT en oud-decaan van de faculteit Economie en Bedrijfskunde, verbaast zich vooral over de hevigheid van de reacties.

“De hype rond het meisje is enorm”, stelt Sol vast. “Haar naam levert zomaar 25.000 Google-hits op. “Iedereen heeft een mening over Laura's plan. Tot en met de Viva en de Margriet aan toe.” Dat het moedige voornemen van het zeilmeisje zoveel aandacht krijgt, is wel begrijpelijk, vindt Sol. “Maar de heftige emotie in de reacties vind ik zeer opmerkelijk.”
Tegen alle stromen in, toont Laura Dekker haar vastberadenheid en niemand lijkt haar te kunnen stoppen. Laura's ouders staan bovendien vierkant achter haar plan. Als zeiler kan Sol kan zich wel verplaatsen in de drive van de tiener. “De zee biedt een gevoel dat je aan land niet vindt”, zegt hij. “De grootsheid, de natuur, de rust. Het is moeilijk in woorden te vangen, maar dat gevoel zit diep.”

Mentaliteit

Sol ziet in het plan van Laura ook een reflectie van de mentaliteit van veel moderne jongeren. “Die kiezen zelf richting, ze bepalen zelf hun positie, ook tegen de gevestigde orde in. Ik zie overeenkomsten met de houding van jongeren in de jaren zestig.”
Sol benadrukt dat hij Laura's moed bewondert en hij heeft ontzag voor haar keuze. “Ze kan een geweldige prestatie leveren”, aldus Sol. “Ze zal als meisje vertrekken en als vrouw terugkeren.”
Juist het mogelijke succes en de aandacht die het haar zal opleveren, verklaart misschien wel de intensiteit van veel reacties, oppert Sol. Het element jaloezie speelt hier volgens de hoogleraar een rol. Sol: “Veel mensen missen de durf en de wil om een zeilreis over de wereld te ondernemen. Laura onttrekt zich aan de tredmolen en doet iets waar anderen slechts van dromen. Dat wekt ook naijver.”

Slopend

Al heeft de hoogleraar diep respect voor de drijfveren van het karaktervolle meisje, hij vraagt zich tevens af of Laura haar mogelijkheden niet overschat en haar beperkingen voldoende kent. Sol: “Aan haar zeil- en navigatievaardigheid twijfel ik niet, ze is op een boot geboren en heeft jarenlange zeilervaring. Ook haar boot zal technisch wel in orde zijn. De vraag is vooral of ze de onderneming fysiek aan kan.”
Het werken aan boord zal Laura verplichten tot een slopend ritme van twee uur op, twee uur af. Het zeilmeisje zal hele moeilijke momenten doormaken, aldus Sol. “En als het tegenzit, kan ze dagen of zelfs weken achtereen worden geconfronteerd met misère en tegenslag. Het kan stormen, je kunt op een container of een walvis varen, de mast of andere apparatuur aan boord kan het begeven en ook fysiek kan haar van alles overkomen. Langdurig in je eentje op zee zijn, op een klein schip, vergt enorm veel van je. Ik zeg niet dat het onverantwoord is, maar ik zou het mijn eigen kinderen niet toestaan.” Sol verwijst naar de ervaringen van Henk de Velde, Nederlands bekendste lange-afstandszeiler. Ook die geharde avonturier heeft wel eens een tocht moeten beëindigen vanwege lichamelijke problemen.

Leerplicht

En dan is er nog de leerplicht. Laura moet gewoon naar school van de leerplichtambtenaar. Maar levert een jaar op de wereldzeeën niet veel meer kennis en levenservaring op dan eenzelfde tijd in de schoolbanken? Het leerplicht-argument weegt wat Sol betreft minder zwaar dan de vraag of Laura geestelijk en lichamelijk in staat is haar onderneming te voltooien. Maar ook Sol heeft op dit punt zijn bedenkingen. “Ze doet weliswaar een real life experience op, maar het is te gemakkelijk om te zeggen dat ze meer leert dan haar klasgenootjes, alleen omdat ze in haar eentje in den vreemde vaart. Je mag het eigenlijk niet vergelijken.” Bovendien acht Sol het nauwelijks voorstelbaar dat Laura eraan toekomt in de schoolboeken te duiken. Met het op-en-af-ritme aan boord zal ze geen tijd hebben voor haar huiswerk, dat ze ook nog eens zonder toezicht en begeleiding moet maken, aldus Sol.

Curriculum Vitae

Prof. dr. Henk Sol (1951) studeerde in 1974 cum laude af in de econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op zijn proefschrift 'Simulation in Information Systems Development', (1982) promoveerde hij eveneens cum laude aan de RUG. Sol vervolgde zijn carrière als hoogleraar (1984-1998) Information Systems Design aan de Faculteit Mathematics and Informatics van de Delft University of Technology, waar hij later tot 2003 decaan van de Faculteit Technology, Policy and Management werd.
Van 2005 tot en met 2007 was Sol decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Hij was tevens hoogleraar Business Engineering and ICT in Delft en Groningen. In 2007 werd Sol benoemd tot decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Sinds 2008 is hij hoogleraar Business and ICT aan deze universiteit.
In zijn vrije tijd is Henk Sol actief (zee)zeiler. Hij treedt op als wedstrijdleider bij nationale zeilraces en is voorzitter van de Noordzeeclub, de vereniging van wedstrijdzeilers op zee. Sol zit in de Raad van Toezicht van de Nicolaas Mulerius, de klipper van de studentenzeilvereniging Mayday en vlaggenschip van de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:51