Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Prof. dr. Peter Leeflang wint prestigieuze Jan-Benedict E.M. Steenkamp Award 2009

03 juni 2009

 Leeflang heeft de prijs gewonnen voor het artikel Competitive reaction versus consumer response: Do managers overreact? dat hij samen met Dick Wittink heeft geschreven. De prijs is een initiatief van The International Journal of Research in Marketing (IJRM) en de European Marketing Academy. Gepubliceerde artikelen in IJRM die een belangrijke impact hebben gehad in de marketing komen in aanmerking voor de Jan-Benedict E.M. Steenkamp Award. De jury roemde het artikel als “groundbreaking study fully deserving of this award.” 

Het artikel Competitive reaction versus consumer response: Do managers overreact? werd gepubliceerd in volume 13, issue 2, pp.103-119 van The International Journal of Research in Marketing (IJRM) van april 1996. Artikelen die in aanmerking komen voor de prijs dienen 10 tot 15 jaar voordat de prijs wordt uitgereikt te zijn gepubliceerd in IJRM. De criteria voor de prijs bestaan uit het aantal keren dat uit het artikel wordt geciteerd, het aantal stemmen dat het artikel heeft gekregen van de redactie van IJRM (als gevolg van twee stemrondes) en de kwaliteit van het artikel, beoordeeld door een grondige lezing.  

Dick Wittink, met wie Leeflang het artikel heeft geschreven, is helaas vier jaar geleden op 4 juni 2005 onverwachts gestorven. Peter Leeflang beschouwt deze prijs dan ook als een belangrijke waardering van de bijdrage van Wittink aan de marketingwetenschap.  

Peter Leeflang was ook één van de vier finalisten voor de IJRM Best Paper Award 2008. Zijn artikel met Marcel Kornelis (PhD Groningen, 2002) en Martin Dekimpe Universiteit van Tilburg/Katholieke Universiteit Leuven), getiteld “Does Competitive Entry Structurally Change Key Marketing Metrics” wist de derde plaats te bemachtigen.  

Uitreiking prijs aan prof. dr. Leeflang
Uitreiking prijs aan prof. dr. Leeflang
Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...