Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Proefschrift: Gelijke percepties erg belangrijk in afnemer-leveranciersrelaties

02 april 2009
Marian Oosterhuis
Marian Oosterhuis

Bedrijven die samenwerken in een afnemer-leveranciersrelatie kunnen sterk van perceptie verschillen over deze relatie en de context waarin wordt samengewerkt. Deze perceptieverschillen belemmeren de communicatie tussen partijen, resulterend in een lagere performance, minder vertrouwen en meer conflicten. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marian Oosterhuis. Oosterhuis benadrukt in haar proefschrift het belang van gelijke percepties in afnemer-leveranciersrelaties.

Psychologisch onderzoek laat zien dat mensen beter samenwerken wanneer zij een vergelijkbaar beeld hebben van hetgeen er plaatsvindt in de relatie. Gelijke percepties zorgen er niet alleen voor dat mensen in staat zijn hun werk beter te coördineren, maar ook om efficiënter tot beslissingen te komen. Hoewel samenwerking een belangrijk onderwerp is binnen het onderzoeksveld van afnemer-leveranciersrelaties, heeft het idee dat partijen gelijke percepties moeten hebben om goed te kunnen samenwerken nauwelijks aandacht gekregen. De meeste studies in dit veld hebben óf de percepties van afnemers onderzocht, óf de percepties van leveranciers. Oosterhuis veronderstelt dat juist de combinatie van beide percepties veel van het succes (en falen) in afnemer-leveranciersrelaties kan verklaren.

Zij onderzocht daarvoor een belangrijk aspect van samenwerking, namelijk communicatie. Analyses van onderzoeksgegevens laten zien dat de percepties van leveranciers en afnemers structureel kunnen verschillen. Zoals verwacht belemmeren deze perceptieverschillen de effectiviteit van communicatie in afnemer-leveranciersrelaties, resulterend in lagere performance, minder vertrouwen en meer conflicten.

Curriculum vitae

Marian Oosterhuis (Delfzijl, 1979) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze promoveert op 9 april (16.15 uur) bij prof.dr. H.B.M. Molleman. De titel van het proefschrift is: Communication in buyer-supplier relationships: the value of shared perceptions.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...