Proefschrift: Kennis cruciale factor tijdens innovatietraject

Organisationele innovatie gaat vaak gepaard met problemen. Kennis is een cruciale factor om organisationele innovatie te begrijpen en dus ook om de typische problemen van dit proces te kunnen begrijpen. Larissa Sjarbaini heeft met haar promotieonderzoek de kennisdynamiek van dit proces tastbaar gemaakt. Tevens wilde ze de relatie tussen innovatie en kennis vatten. Sjarbaini heeft hierbij nadrukkelijk theorie en praktijk aan elkaar gekoppeld.
Centraal in Sjarbaini’s proefschrift staat de vraag: Wat gebeurt er eigenlijk met de kennis van mensen die in het proces van organisationele innovatie zitten? Ze presenteert hiervoor een cognitief-semiotisch model dat drie cumulatief gerelateerde typen kennis onderscheidt: sensorische, gecodeerde en theoretische kennis. Met dit model heeft ze de implementatie van planningsondersteunende software voor het maken van dienstroosters in de gezondheidszorg onderzocht.
Met behulp van vragenlijsten en interviews heeft ze de planningskennis van planners gemeten op drie tijdstippen in dit implementatieproces: vóór de implementatie (de ‘oude’ manier van werken), na de training met de nieuwe software, en op het moment dat de planners een half jaar hadden gewerkt met de nieuwe software.
Sjarbaini’s bevindingen laten zien dat gebruik van planningsondersteuning leidt tot sterkere gecodeerde kennis. In essentie betekent dit ook meer standaardisatie en confirmatie. Zodoende kan de kennisdynamiek als gevolg van organisationele innovatie verstrekkende gevolgen hebben die inhaken om meerdere bedrijfsprocessen.
Curriculum vitae
Larissa Sjarbaini (Amsterdam, 1968) studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze verrichtte haar onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze promoveert op donderdag 26 maart 2009 (14.45 uur) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. Jorna. De titel van het proefschrift is: The knowledge dynamics of organizational innovation.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:53 |
Meer nieuws
-
23 juni 2025
‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent
Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit...
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...