Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof.dr. Robert van der Meer luidde gisteren de NYSE Euronext gong ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubileum

19 maart 2009
Prof.dr. Robert van der Meer is dit jaar 20 jaar hoogleraar Finance aan de RUG. Hij opende op 17 maart samen met zijn groep internationale studenten Institutioneel vermogensbeheer de handelsdag op de Amsterdamse beurs.
Van der Meer opent de handelsdag

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde biedt master studenten colleges aan op het gebied van Institutioneel vermogensbeheer gebaseerd op downside risk en upside potential in het kader van asset liability management(ALM). Samen met prof. dr Frank Sortino en dr Auke Plantinga zijn publicaties aan dit onderwerp gewijd. Als voormalig bestuurder bij Aegon en Fortis weet hij in de colleges theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Een jaarlijks bezoek aan de beurs maakt al vele jaren daarvan onderdeel uit.

"Het onderwerp beleggen is steeds meer zichtbaar geworden. De recente ontwikkelingen in de financiële markten hebben ernstige effecten op financiële instellingen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen. De noodzaak van het beleggen in ALM verband is uiterst belangrijk gebleken", aldus Van der Meer.

Veel buitenlandse studenten hebben belangstelling voor Institutioneel vermogensbeheer. Co-docent dr Roelof Salomons, partner bij Pelargos Capital, geeft leiding aan de uitwerking van praktijk gerichte case studies. Tijdens de collegeperiode spelen studenten het door Websitexpress ontwikkelde beleggingsspel MyWallet. Op deze wijze kunnen grote groepen internationale studenten via internet beleggingsonderwijs krijgen.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53