Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aspecten industriële evolutie gemodelleerd

11 juni 2008
César Enrique García Díaz

Specifieke bedrijfstype-gerelateerde toetredingsprocessen en verschillende mechanismen van consumentenmobiliteit beïnvloeden de marktstructuur. Tot die conclusie komt César Enrique García Díaz in zijn proefschrift, getiteld: Changing market structures under changing resource spaces: An agent-based computational approach. Hij promoveert op 19 juni (16.15 uur) aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit te Groningen.

César Enrique García Díaz combineert in zijn proefschrift de sociologische theorie over ecologische processen met inzichten uit de economie om specifieke aspecten van industriële evolutie te modelleren. Zijn aandacht ligt vooral bij de rol van consumentenheterogeniteit en de ruimtelijke verdeling van deze heterogeniteit bij de vorming van de marktstructuren.

Ecologische implicaties

García Díaz gebruikt een calculeerbare (agent-gebaseerde) modellering om de evolutionaire dynamiek van industrieën te bestuderen. Hiermee wordt een raamwerk ontwikkeld waarbinnen ecologische processen plaatsvinden tussen bedrijven die winstzoekend gedrag vertonen. De modellen beschouwen zowel exogeen als endogeen bepaalde consumentenverdelingen. De resultaten laten zien dat reproductie van ecologische regelmatigheden op marktniveau mogelijk is op basis van gedrag en interactie op individueel niveau. Daarnaast geven ze ook weer dat de ecologische theorie van marktprocessen vollediger zou zijn als rekening wordt gehouden met bijkomende aspecten en tonen ze de demografische effecten op de continuïteit van bedrijven aan (gerelateerd aan de grootte en het type bedrijf), alsmede de ecologische implicaties van verschillende vormen van consumentendistributies.

Kruisbestuiving

García Díaz toont aan hoe specifieke bedrijfstype-gerelateerde toetredingsprocessen en verschillende mechanismen van consumentenmobiliteit de marktstructuur beïnvloeden. De resultaten geven aan dat grote bedrijven, bij toenemende dimensionaliteit, profiteren van productdifferentiatie en prijsdiscriminatie. Deze voordelen worden teniet gedaan door toenemende kosten van de bediening van uiteenlopende marktsegmenten (synergetische nadelen) en door marktverzadiging, zodat kleine bedrijven beter presteren. De kruisbestuiving van organisatie-ecologie en industriële organisatie leidt niet alleen tot een beter geïntegreerd raamwerk om de evolutie van industrieën te bestuderen, maar opent ook de deur naar nieuwe ontwikkelingen in computertoepassingen binnen de sociale wetenschappen.

Curriculum Vitae

César Enrique García Díaz (Colombia, 1970) studeerde industrial engineering aan de Universidad de Los Andes. Hij verrichte zijn onderzoek bij de afdeling International Economics and Business aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij werkt nu aan de Universiteit Antwerpen.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:52