Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Webcast dr. Robert Inklaar: centrale bank moet extra geld beschikbaar stellen aan banken

09 mei 2008

"Om rust in de financiële wereld te krijgen, is het goed dat Europese centrale banken extra geld beschikbaar stellen aan banken". Dit stelt onderzoeker dr. Robert Inklaar van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde in het nieuwste filmpje van kennisdebat, het discussieplatform van de Rijksuniversiteit Groningen.

Inklaar legt eerst de oorsprong van de crisis uit: door het kopen, bundelen en doorverkopen van hypotheken is onduidelijk geworden welke banken slechte pakketten van hypotheken in huis hebben. Hierdoor vertrouwen banken elkaar niet meer, en willen ze elkaar geen geld uitlenen.

Volgens Inklaar is de oplossing dat deze lijken van slechte hypotheken uit de kast komen. Op korte termijn kunnen de centrale banken echter ook een rol spelen om verdere verslechtering van de financiële markt te voorkomen: meer geld beschikbaar stellen aan de banken om weer rust op de markt te krijgen. De Amerikaanse FED moet volgens hem het goede voorbeeld van de Europese Centrale Bank volgen.

Bent u het hier wel of niet mee eens? Bekijk het filmpje en ga het debat aan op kennisdebat: www.rug.nl/kennisdebat/

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:39