Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Congres Controllersopleiding: zijn 'sprinkhanen' een vloek of een zegen?

06 december 2007
PMCO Congres, 14 december 2007

Private equity investeerders, ook wel 'sprinkhanen' genoemd, zijn soms plotseling in het bezit van een substantieel aandelenpakket in beursgenoteerde fondsen. Ze willen de betreffende onderneming vervolgens dwingen de strategie aan te passen ter vergroting van de aandeelhouderswaarde op korte termijn. Zijn deze sprinkhanen een vloek of juist een zegen? De Post Master Controllersopleiding (PMCO) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen houdt op 14 december een congres over deze materie.

Het congres wordt gehouden ter gelegenheid van het tweede lustrum van de PMCO. Er is op het congres dan ook specifieke aandacht voor de rol van de controller na een al dan niet succesvolle overval van sprinkhanen. Belangrijke sprekers zijn: André Olijslager (diverse commissariaten), Walter Blom (CFO Zesko Holding B.V.), Pim Oomens (CFO Wavin Group), Rients Abma (directeur Eumedion) en Kees Cools (Boston Consulting Group en Rijksuniversiteit Groningen). Dagvoorzitter is Marleen Jansen-Groesbeek (het Financieele Dagblad).

Recentelijk kregen bedrijven als Stork en ABN-AMRO te maken met sprinkhanen die veronderstelden dat er te weinig synergie was tussen de verschillende bedrijfsonderdelen en aandrongen op de verkoop van onderdelen van de onderneming. Hoe moeten de ondernemingen reageren op deze opportunistische overvallen en wat is de rol van de Nederlandse en Europese autoriteiten en de politiek in dezen? Moet private equity ruim gefinancierd worden door de (Nederlandse) banken en pensioenfondsen, of is terughoudendheid vanwege de mogelijke effecten op de werkgelegenheid eerder op zijn plaats?
Code Tabaksblat
Belangrijke discussiepunten zijn verder of de Nederlandse beschermingsconstructies wel bestand zijn tegen de Angelsaksisch getinte aanpak van hedge funds (eveneens private equity funds) zoals Centaurus, Paulson & Co, Tosca en TCI, of zouden ze dat überhaupt niet moeten zijn? Maken deze activistische aandeelhouders ondernemers in Nederland juist scherp? Moeten de sprinkhanen direct duidelijkheid geven over hun bedoelingen? Wat zijn de effecten voor de obligatie- en aandeelhouders en worden de belangen van de stakeholders op deze manier niet tegen elkaar uitgespeeld? En hoe verhoud zich dit alles tot de Code Tabaksblat? Is de Code al weer toe aan een revisie in het licht van deze ontwikkelingen?

Meer informatie
Meer informatie: Angela Sap, tel. 050 - 363 7297, e-mail: controllersopleiding rug.nl

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51