Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Faculteitsteam wint IT Innovation Challenge met geavanceerde reisplanner

23 november 2007

Een team van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen heeft dinsdag 20 november de IT Innovation Challenge gewonnen. De opdracht bestond uit het bouwen van een geavanceerde reisplanner voor de ANWB, die rekening houdt met externe factoren, zoals files, stremmingen of het weer. "Onze 'Tripper' is een complete oplossing die in de toekomst aangevuld kan worden met allerlei nieuwe informatiedatabases", zegt teamcaptain en docent informatiesystemen dr. Nick Szirbik. "Inmiddels heeft SenterNovem, een agentschap van het ministerie van EZ, aangeboden om geïnteresseerde bedrijven te vinden voor deze ideeën."

De IT Innovation Challenge (ITIC) is een jaarlijkse, landelijke wedstrijd voor teams, georganiseerd door het Nederlands Architectuur Forum, de ANWB, SDU en NWO. Tien teams van bedrijven en universiteiten deden dinsdag in Nieuwegein mee aan de wedstrijd.

'Tripper'

Geavanceerder

Het winnende traveller support system dat Szirbiks team bouwde, is gebaseerd op een aantal tools die externe bronnen zoals reisplanners en weerberichten kunnen begrijpen en kunnen vertalen naar de specifieke reisvraag van de klant. Met deze nieuwe technologie heeft elke klant een eigen software reisagent die niet slechts reactief is maar ook proactief. "Dit systeem is geavanceerder dan bestaande reisplanners, want hij houdt rekening met jouw actuele omstandigheden. Bovendien volgt er direct advies als er iets onderweg mocht veranderen", vertelt de onderzoeker. "Het is daarmee een persoonlijke reisadviseur op bijvoorbeeld je PDA."

"Je kunt je de werking alsvolgt voorstellen: het is mij bijvoorbeeld twee keer gebeurd dat ik onderweg met de trein van Groningen naar Schiphol strandde bij Meppel. De eerste keer trof ik medereizigers met wie ik een taxi kon delen om mijn vliegtuig te halen. Maar de tweede keer vond ik niemand, en werd het een dure taxirit. Mijn persoonlijke Tripper agent zou in dit geval direct naar reizigers kunnen zoeken met hetzelfde probleem, hen met elkaar in contact brengen en zelfs een taxi bellen. Het systeem zoekt dus dynamisch naar oplossingen, met informatie die hij constant in de gaten houdt, zoals weerdiensten, verkeersinformatie, wegenkaarten, winkels etc."

'Agent technology'

De onderzoekers van de vakgroep Business en ICT hebben bij deze wedstrijd voortgebouwd op hun expertise op het gebied van 'agent technology'. "Een 'agent' is tool dat tussen de mens en allerlei softwaresystemen in staat, het is een soort software robot die menselijk gedrag imiteert door informatie te verzamelen, te verwerken en te combineren en vervolgens te vertalen in een toepassing", aldus Szirbik. "Het vernieuwende bestaat uit het feit dat we allerlei agents bijelkaar voegen tot een grote 'samenleving' waarbinnen ze opereren."

"We verwachten dat een simpele versie van onze Tripper binnen een half jaar door een geïnteresseerd bedrijf gerealiseerd kan worden. Een uitgebreidere (en altijd verder uit te breiden) versie zal zo'n twee jaar in beslag nemen. Ideeën voor de implementatie en business plans liggen in ieder geval bij ons klaar."

Voor meer informatie : Dr. N.B.Szirbik

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51