Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Presentatie bedrijfskundig boek over agrofoodsector aan Minister Verburg

28 juni 2007

Prof. Dany Jacobs,  dr. Hendrik Snijders en dr. Hein Vrolijk van de Faculteit Bedrijfskunde hebben in opdracht van het ministerie van LNV gewerkt aan het boek 'De economische kracht van agrofood in Nederland'. Op maandag 2 juli as. zal Minister Verburg van LNV dit boek officieel in ontvangst nemen en een speech houden in perscentrum Nieuwspoort te Den Haag van 16.00 tot 17.00 uur.

Het onderzoek is een vervolg op een in 2005 aan de faculteit gemaakt overzicht van de 100 Nederlandse productgroepen met het grootste aandeel op de wereldexportmarkt. Destijds bleek maar liefst de helft van deze 100 productgroepen afkomstig uit het agrofoodcluster. Het ministerie van LNV stelde de faculteit daarom de vervolgvraag wát de Nederlandse agrofoodketen dan zo succesvol maakt.

De economische kracht van sectoren en landen kan adequaat in beeld worden gebracht met de methodiek van de Amerikaanse management¬goeroe Michael E. Porter. Onder leiding van Hendrik Snijders is die methodiek nu toegepast op de Nederlandse agrofoodsector. Het gaat hierbij om het landbouw- en voedingscluster; om zowel de primaire als verwerkende en toeleverende sector. In het onderzoek worden de volgende productgroepen in detail onderzocht: snijbloemen, mosselen, aardappelen, cacao, varkens, veterinaire vaccins en bier.

De agrofoodsector komt uit de Porteranalyse naar voren als een vitale en op de wereldmarkt goed concurrerende bedrijfstak. Maar ook de zwakten ervan zijn aanzienlijk nu de wereldeconomie een groeisprong maakt en nieuwe landen zich internationaal positioneren. Het boek van Snijders, Jacobs en Vrolijk is een vroegtijdige signalering van kansen en bedreigingen van één van de belangrijkste pijlers van onze economie.

'De economische kracht van agrofood in Nederland'

Programma 2 juli
- Presentatie onderzoek door Dany Jacobs
- Overhandiging onderzoek door Hendrik Snijders aan minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit