Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Prof. Scholtens: 'Ideëel bankieren bruikbaar marketinginstrument'

08 juni 2007
Prof. Scholtens
Prof. Scholtens

Mondiaal gezien is Nederland één van de voorlopers op het gebied van ideëel bankieren. Een uitstekend exportproduct, meent Bert Scholtens, hoogleraar Duurzaamheid en financiële instellingen aan de faculteit. Toch is er volgens hem maar weinig écht onderscheid te maken tussen ideële banken en de zogenaamde 'klassieke' banken. 'Natuurlijk investeren ideële banken als Triodos en ASN selectiever, maar ook zij moeten uiteindelijk gewoon geld verdienen.'

Triodos en ASN financieren uitsluitend bewuste projecten. Zo onderscheiden ideële banken zich niet zozeer door wat ze wel doen, maar door wat ze niet doen, meent Scholtens. 'Maar idealen vind je op meer plekken dan alleen op het gebied van natuur, milieu en mensenrechten. Op het sociale vlak kan het goed zijn dat een bank als de Rabobank veel meer doet voor de maatschappij. Bijvoorbeeld door het op lokaal niveau sponsoren van sportclubs of door hun werknemers vrijwilligerswerk te laten doen.'

Marketinginstrument

Ideëel bankieren lijkt vooral een bruikbaar marketinginstrument te zijn. 'Als je maar vaak en hard genoeg roept dat je als bank groen en duurzaam investeert, wordt dat al snel geloofd. Maar dat is natuurlijk alleen slim als je dat ook daadwerkelijk doet. Er is nauwelijks een branche te bedenken waarin vertrouwen zo'n grote rol speelt als in de bankwereld. Ze zeggen niet voor niets vaak dat mensen vaker van partner wisselen dan van bank.'

Bredere kijk

Toch juicht Scholtens de enorme groei van ideëel bankieren toe. ASN en Triodos investeren in zaken als biologische landbouw of projecten op het gebied van microkrediet in ontwikkelingslanden. Scholtens: 'Ze kijken breder dan enkel naar financiële zaken en dat is vanzelfsprekend een goede ontwikkeling.'

Duurzame investeringen

Ook veel grote banken hebben ideële wortels, stelt Scholtens. 'Hoewel deze inmiddels lang niet altijd even zichtbaar meer zijn. Ze hoeven zich er zeker niet voor te schamen. Daarbij is het voor consumenten vaak moeilijk om er achter te komen wat een bank precies doet met hun geld. Als een bank zichtbaar belangstelling toont in andere zaken dan alleen geld verdienen, bijvoorbeeld in duurzame investeringen, werkt dat in hun voordeel. Zeker nu duurzaamheid zo breed wordt uitgemeten in de media.'

Voortrekkersrol

'Bedrijven hebben een voortrekkersrol als het gaat om duurzaam investeren en sociaal verantwoord ondernemen. De overheid is lang zover niet als het bedrijfsleven'. Niet verwonderlijk, vind Scholtens, want bedrijven staan veel meer in contact met de samenleving. Zo'n thema als klimaatneutraal leven gaat steeds meer spelen bij mensen. Dat kun je als bedrijf niet negeren.'

Ruimte voor nieuwe initiatieven

Volgens Scholtens is er zeker plaats voor meer banken in het ideële veld. Meer vestigingen van Triodos en ASN bijvoorbeeld, maar zeker ook voor nieuwe spelers: 'De echt grote banken kun je zien als een soort olietankers. Ze zijn een bepaalde route ingeslagen en daar kunnen ze niet ineens van afwijken. Maar met steeds meer mensen die bewust willen bankieren, is er dus zeker ruimte voor nieuwe initiatieven.'

Curriculum Vitae

Bert Scholtens (Loppersum, 1959) studeerde algemene economie aan de RUG. In 1994 promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) op het proefschrift 'Towards a theory of international financial intermediation', terwijl hij als beleidsmedewerker aan de Postbank verbonden was. Na zijn promotie werkte hij als universitair docent (UD) Internationale Economie en UD Financiële Instellingen aan de UvA. In 1999 maakte hij de overstap naar de RUG, waar hij UD Financiering, Belegging en Accounting werd. In 2001 werd hij benoemd tot hoofddocent Duurzaamheid en financiële instellingen en in 2005 tot bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Financiële Instellingen.

Noot voor de pers

Prof.dr. L.J.R. Scholtens, tel. (050) 363 70 64 e-mail: l.j.r.scholtens@rug.nl

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...