Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Economen Congres Groningen 2007: Gearing up for growth

26 juni 2007

Vrijdag 5 oktober 2007 vindt in de Stadsschouwburg te Groningen het achttiende Economen Congres Groningen (ECG) plaats. Elk jaar wonen ongeveer 600 studenten, alumni en medewerkers van de faculteit en bedrijfsdeelnemers het congres bij. Dit jaar is gekozen voor het thema: Gearing up for growth. De deelnemers zullen zich verdiepen in de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op het gebied van investeringen.

Gearing up for growth
Klassieke economische theorieën veronderstellen, dat groei veroorzaakt wordt door een toename in productiefactoren. Toch verklaart dit maar een klein deel van de daadwerkelijke groei. Ontwikkelingen op het gebied van investeringen, zoals innovatieve financieringstechnieken en nieuwe investeringsvormen, worden vaak onderschat in hun bijdrage aan de economische groei.

Nieuwe beleggingsvormen
De laatste jaren hebben private equity en hedgefunds een hoofdrol gespeeld in het financiële nieuws. De hoeveelheid geld dat durfkapitalisten ter beschikking hebben, is enorm toegenomen. Tegelijkertijd is echter ook de kritiek en scepsis over deze praktijken gegroeid.

Directe investeringen
Waar het voorheen voornamelijk weggelegd was voor Westerse bedrijven om directe investeringen te doen in het buitenland, komt het steeds vaker voor dat bedrijven uit opkomende economieën bedrijven overnemen of vestigingen opzetten in Westerse landen. De vraag is of de autonomie van Westerse bedrijven hiermee in het geding is, of het simpelweg een gewenste kapitaalimpuls in een geliberaliseerde wereldeconomie is.

Humancapital
De strijd om talent tussen bedrijven is in alle hevigheid losgebarsten, arbeid wordt steeds mobieler en op het gebied van goedkope arbeid kan het Westen nauwelijks nog concurreren. Om aan de toenemende vraag naar hoogopgeleide personen te voldoen, zal flink geïnvesteerd moeten worden in opleidingen. Overheden hebben de mond vol van plannen om de meest concurende economie te worden. Wordt de Lissabon Strategie werkelijkheid of blijft het een Lissabon Utopie?

Ontwikkelingslanden
Met de uitvinding van microkrediet lijkt een oplossing te zijn gevonden voor een van de meest persistenten problemen van het post-koloniale tijdperk: armoede. Uit het verleden blijkt echter dat krediet verlening niet het enige probleem is in ontwikkelingslanden. Investeren in educatie en verbetering van (financiële) instituties blijken fundamentele elementen in armoede bestrijding.

Tot slot
De ontwikkelingen in de investeringswereld volgen elkaar in hoog tempo op. Voor elk land, elke regio en elke industrie liggen er verschillende uitdagingen in de economische toekomst. Het investeringsbeleid zal voor een groot deel bepalen hoe de machtsverhoudingen komen te liggen deze eeuw.

Laatst gewijzigd:04 maart 2019 12:48