COELO: Woonlasten gemeenten stijgen 3,8 procent
De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar met gemiddeld 3,8 procent. Vooral het rioolrecht gaat weer flink omhoog (6,7 procent). Die belasting blijft voorlopig de stuwende kracht achter de woonlastenontwikkeling. De maximering van de OZB begint aardig te knellen. Dat blijkt uit de "Atlas van de lokale lasten 2007" van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de faculteit. Net als elk jaar onderzocht COELO alle gemeenten, provincies en waterschappen.
Onder de woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolrecht en reinigingsheffing, minus een eventuele heffingskorting. Voor het gemiddelde meerpersoonshuishouden stijgen deze woonlasten dit jaar met 22,53 euro (3,8 procent). Ter vergelijking: de inflatie bedraagt circa 1,25 procent. De belangrijkste stijger is het rioolrecht: 9,04 euro (+6,7 procent). De reinigingsheffing (+2,3 procent) draagt 6,00 euro bij aan de woonlastenstijging, en de OZB-aanslag (+2,7 procent) 5,47 euro. De resterende woonlastenstijging is het gevolg van het feit dat dit jaar minder gemeenten een heffingskorting verlenen. De woonlasten dalen het meest in Hunsel (opgegaan in Leudal; 18 procent) en stijgen het sterkst in Leiden (38 procent). In de goedkoopste gemeente betalen huishoudens 437 euro (Terneuzen) en in de duurste 1.089 euro (Blaricum). De gemiddelde woonlasten liggen op 613 euro.
OZB
Door de hertaxatie is de waarde van woningen gemiddeld 7 procent hoger komen te liggen. Om te voorkomen dat de ozb-opbrengst onbedoeld stijgt hebben gemeenten hun tarieven neerwaarts aangepast. Het Rijk stelt maximale tarieven vast voor de OZB. Daarbij mogen gemeenten die niet onder het zogeheten drempeltarief zitten hun tarief met ten hoogste 2,75 procent verhogen. Maar hierbij moet wel de waardestijging worden verdisconteerd. Die is in veel gemeenten nog niet precies bekend. Tegen de taxatiewaarde wordt immers nogal eens bezwaar aangetekend. Gemeenten moeten de voor hen geldende maximale tarieven dus schatten. Eventueel te hoge tarieven moeten in het jaar erna worden gecompenseerd. Dan wordt het dus nog ingewikkelder om de maxima uit te rekenen. Aan belastingplichtigen is dit allemaal niet uit te leggen, laat staan dat zij een en ander zouden kunnen narekenen.
Maximering knelt
De maximering van de OZB beperkt veel gemeenten daadwerkelijk bij hun tariefkeuze. Gemiddeld bedraagt het tarief voor woningen 92 procent van het voor hen geldende maximum. Voor niet-woningen is dit zelfs 98 procent. Zouden de OZB-tarieven voor niet-woningen in alle gemeenten maximaal zijn verhoogd, dan zou de opbrengst slecht één procent hoger zijn geweest dan nu. Veel gemeenten zitten al op hun maximum. In feite bepaalt Den Haag dus het lokale budget.
Rioolrecht blijft stijgen
Het rioolrecht stijgt al vanaf 1998 met zes tot acht procent op jaarbasis, met name doordat gemeenten als gevolg van nieuwe milieuregels aanzienlijk hebben moeten investeren en doordat een groot deel van het rioolnet moet worden vervangen. Daar komt bij dat gemeenten die nog geen rioolrecht kenden dat nu invoeren terwijl andere gemeenten hun kostendekking vergroten. Door de inperking van de OZB in 2006 is het immers moeilijker om de riolering uit de algemene middelen te bekostigen. Om deze redenen zal het rioolrecht ook de komende jaren sterk stijgen.
Noot voor de pers
- Meer informatie: Corine Hoeben, tel. (050) 363 3766 of Annette Zeilstra, tel. (050) 363 8344, e-mail coelo rug.nl of via www.coelo.nl (kaarten en belastingtarieven van afzonderlijke gemeenten).
- M.A. Allers, C. Hoeben, J.T. van der Veer en A.S. Zeilstra, Atlas van de lokale lasten 2007, COELO, Groningen, ISBN 978 90 76276 427.
Tabel Tarievenoverzicht 2007
|
Tarief in euro’s |
Mutatie van Gemiddelde |
||
Laagste |
Gemiddeldea |
Hoogste |
||
Gemeenten |
|
|
|
|
ozb woning (eigenaar) |
0,87 |
2,43 |
4,75 |
2,3g% |
ozb gebruiker niet-woning |
0,70 |
3,58 |
8,10 |
1,4g% |
ozb eigenaar niet-woning |
0,87 |
4,46 |
9,93 |
1,6g% |
Reinigingsheffingb |
24 c |
263 |
372 |
2,3% |
Rioolrecht b |
18c |
144 |
358 |
6,7% |
Woonlastenbd |
437 |
613 |
1.089 |
3,8% |
|
|
|
|
|
Toeristenbelastinge |
0,18 c |
0,99 |
4,73 |
2,6% |
Hondenbelasting |
19,56 c |
54,22 |
110 |
2,0% |
Paspoort |
34,05 |
47,35 |
47,45 |
20,5% |
Rijbewijs |
21,90 |
39,28 |
60,00 |
13,2% |
Uittreksel gba |
2,45 |
7,41 |
14,45 |
2,9% |
|
|
|
|
|
Provincies |
|
|
|
|
Opcenten motorrijtuigenbelastingf |
116 |
133 |
148 |
4,1% |
|
|
|
|
|
Waterschappen |
|
|
|
|
Verontreinigingsheffing b |
127 |
162 |
216 |
1,0% |
Ingezetenenomslag |
14 |
41 |
94 |
1,5% |
Omslag gebouwd |
0,27 c |
0,54 |
1,51 |
1,7g% |
- Gemiddelden zijn gewogen gemiddelden. Nultarieven zijn meegerekend.
- Meerpersoonshuishouden.
- Wordt niet overal geheven.
- Het bedrag dat een meerpersoonshuishouden in een woning met gemiddelde waarde betaalt aan ozb, rioolrecht en reinigingsheffing, na aftrek van eventuele heffingskorting.
- Hotelovernachting.
- Volkswagen Golf van 1000 kg, benzinemotor, op jaarbasis.
- Gecorrigeerd voor waardeontwikkeling onroerende zaken.
Laatst gewijzigd: | 21 augustus 2020 15:48 |
Meer nieuws
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...
-
01 april 2025
Executive MBA van UGBS best beoordeelde MBA | Nationale Keuzegids 2025
Volgens de onafhankelijke Keuzegids Masters 2025 is de Executive MBA van de University of Groningen Business School de best beoordeelde MBA van Nederland (deeltijd én voltijd).
-
01 april 2025
Executive Master of M&A and Valuation geaccrediteerd als joint degree met Vrije Universiteit Amsterdam
Vanaf 1 september ontvangen deelnemers aan het programma na succesvolle afronding een masterdiploma van zowel de Rijksuniversiteit Groningen als de Vrije Universiteit Amsterdam.