Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Leenders hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie

04 april 2007
Prof. Roger Leenders
Prof. Roger Leenders

Dr. Roger Leenders (40) is benoemd tot hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie bij de Faculteit Bedrijfskunde. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op het effect van (sociale) relaties binnen en tussen innovatieteams en op de vraag wat deze relaties betekenen voor de prestaties van teams en teamleden. Het gaat dan onder meer om grote projecten, waar teams uit verschillende bedrijven en landen samenwerken aan innovatieve en complexe producten.

 

"We bestuderen bijvoorbeeld een wereldwijd project waarin onder andere satellieten en bijbehorende meettechnieken worden ontwikkeld", vertelt Leenders, "Wij kijken dan niet naar de techniek, maar naar de manier waarop de mensen en bedrijven de ontwikkeling van dit product samen bereiken. Hoe gaan ze met elkaar om, hoe communiceren ze, ofwel: hoe ziet het netwerk eruit. De uitdaging is dan om te bepalen wat voor netwerk goed is en wat juist minder werkt en voor welk doel. Dat verschilt bovendien in de tijd: waar je bij een innovatief product eerst veel creativiteit nodig hebt, is verderop in het proces vooral efficiëntie belangrijk."

 

Het onderzoek levert uiteindelijk instrumenten op waarmee managers en projectleiders, maar ook indviduele teamleden de interactieprocessen kunnen vormgeven en sturen. "Het meetbaar maken van de effecten is een voorwaarde om tot goede instrumenten te komen", aldus Leenders. "We onderzoeken daarom hoe je 'interactie' meet en hoe je zaken als taakverdeling, probleemoplossing, kennisoverdracht, maar ook 'social talk' tussen en binnen teams in kaart brengt en de effecten op presteren ervan kunt meten."

 

Onderwijs

De hoogleraar geeft met name colleges in het masterprogramma Business Development en de opleiding Technologiemanagement van de bedrijfskunde faculteit en verzorgt ook post-ervaringsonderwijs. Leenders: "Ik vind het belangrijk om in het onderwijs de interactie tussen theorie en praktijk te laten zien. Studenten moeten kennis hebben van onderzoek én van de vertaling daarvan naar de praktijk. Met voorbeelden van onderzoek uit onze vakgroep wil ik laten zien dat theorie en praktijk niet los gezien moeten worden, maar beide van elkaar kunnen leren."

 

Curriculum vitae

Roger Leenders studeerde econometrie in Groningen en promoveerde in 1995 in de Sociale Wetenschappen. Sindsdien is hij verbonden aan de Faculteit Bedrijfskunde, eerst als assistant professor en associate professor, en nu als hoogleraar.

 

Voor meer informatie:

Prof.dr. R.T.A.J. Leenders, tel. (050)363 72 96, e-mail: r.t.a.j.leenders@rug.nl  

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...