Leenders hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie
Dr. Roger Leenders (40) is benoemd tot hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie bij de Faculteit Bedrijfskunde. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op het effect van (sociale) relaties binnen en tussen innovatieteams en op de vraag wat deze relaties betekenen voor de prestaties van teams en teamleden. Het gaat dan onder meer om grote projecten, waar teams uit verschillende bedrijven en landen samenwerken aan innovatieve en complexe producten.
"We bestuderen bijvoorbeeld een wereldwijd project waarin onder andere satellieten en bijbehorende meettechnieken worden ontwikkeld", vertelt Leenders, "Wij kijken dan niet naar de techniek, maar naar de manier waarop de mensen en bedrijven de ontwikkeling van dit product samen bereiken. Hoe gaan ze met elkaar om, hoe communiceren ze, ofwel: hoe ziet het netwerk eruit. De uitdaging is dan om te bepalen wat voor netwerk goed is en wat juist minder werkt en voor welk doel. Dat verschilt bovendien in de tijd: waar je bij een innovatief product eerst veel creativiteit nodig hebt, is verderop in het proces vooral efficiëntie belangrijk."
Het onderzoek levert uiteindelijk instrumenten op waarmee managers en projectleiders, maar ook indviduele teamleden de interactieprocessen kunnen vormgeven en sturen. "Het meetbaar maken van de effecten is een voorwaarde om tot goede instrumenten te komen", aldus Leenders. "We onderzoeken daarom hoe je 'interactie' meet en hoe je zaken als taakverdeling, probleemoplossing, kennisoverdracht, maar ook 'social talk' tussen en binnen teams in kaart brengt en de effecten op presteren ervan kunt meten."
Onderwijs
De hoogleraar geeft met name colleges in het masterprogramma Business Development en de opleiding Technologiemanagement van de bedrijfskunde faculteit en verzorgt ook post-ervaringsonderwijs. Leenders: "Ik vind het belangrijk om in het onderwijs de interactie tussen theorie en praktijk te laten zien. Studenten moeten kennis hebben van onderzoek én van de vertaling daarvan naar de praktijk. Met voorbeelden van onderzoek uit onze vakgroep wil ik laten zien dat theorie en praktijk niet los gezien moeten worden, maar beide van elkaar kunnen leren."
Curriculum vitae
Roger Leenders studeerde econometrie in Groningen en promoveerde in 1995 in de Sociale Wetenschappen. Sindsdien is hij verbonden aan de Faculteit Bedrijfskunde, eerst als assistant professor en associate professor, en nu als hoogleraar.
Voor meer informatie:
Prof.dr. R.T.A.J. Leenders, tel. (050)363 72 96, e-mail: r.t.a.j.leenders rug.nl
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:51 |
Meer nieuws
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...
-
25 april 2024
Jenny van Doorn and co-authors receive 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award
Jenny van Doorn and co-authors Martin Mende, Maura L. Scott (both Florida State University), Dhruv Grewal (Babson College) and Ilana Shanks (Stony Brook University) have won the 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award. They received the award for their paper...
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...