Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Proefschrift: 'Dreigen met een milieu-campagne kan al effectief zijn'

04 januari 2007

Pim Heijnen stelde wiskundige modellen op die strategische interacties bij milieu-economische problemen weerspiegelen. Zoals bijvoorbeeld de activiteiten van Greenpeace.

Heijnen maakt onderscheid tussen het aan het licht brengen van nieuwe, nog voor de consument onbekende misstanden, en situaties die al bekend zijn bij de consument, maar waarvan de ernst wordt onderschat.

In het eerste geval stuit de milieugroepering op het probleem om de consument ervan te overtuigen dat ze de feiten niet opzettelijk verdraait. Een milieugroepering is namelijk niet zondermeer een betrouwbare informatieverschaffer.

Iets eenvoudiger ligt het als de misstand al bekend is. Neem het eten van vlees of het dragen van bont. De consument weet dat het dier hiervoor geslacht moet worden. De milieugroepering hoeft dan alleen maar de gruwelijkheid van de methode te benadrukken. De bedrijfstak kan daar echter op anticiperen en besluiten om voortaan milieu- of diervriendelijker te produceren. Dreigen met een campagne kan daarom al heel effectief zijn, concludeert Heijnen.

Pim Heijnen
Pim Heijnen

Verder keek Heijnen ook naar het DIFTAR-belastingsysteem, een onderdeel van de gemeentelijke afvalstoffenheffing waarbij het verschuldigde bedrag is gebaseerd op de hoeveelheid afval die de consument aanbiedt.

Een blik op de verspreiding van het DIFTAR-belastingsysteem over Nederland maakt duidelijk dat er sprake is van een sterke clustering. Een DIFTAR-gemeente grenst vaak aan andere DIFTAR-gemeente. Dat komt omdat aan elkaar grenzende gemeenten gemeenschappelijke kenmerken hebben die de invoering van DIFTAR stimuleren. Maar het DIFTAR-systeem stimuleert bepaalde inwoners ook om hun afval in naburige niet-DIFTAR-gemeenten te dumpen. Dat verlaagt de kosten van het invoeren van DIFTAR voor die naburige gemeenten al meteen.

CV
Pim Heijnen (Emmen, 1979) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de vakgroep Algemene Economie en gefinancierd door NWO. Hij promoveert op 11 januari 2007 (16.15 uur) tot doctor in de economische wetenschappen bij prof.dr. P. Kooreman. De titel van het proefschrift is: Strategic interactions in environmental economics. Heijnen gaat verder als postdoc bij het Center for Nonlinear Dynamics in Economics and Finance van de Universiteit van Amsterdam.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...

  • 10 januari 2019

    Gemeentelijke woonlasten stijgen fors door hogere afvalstoffenbelasting

    De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar flink meer dan voorgaande jaren. Huurders betalen 5,4 procent meer, eigenaar-bewoners 4,3 procent. De stijging wordt veroorzaakt doordat de landelijke overheid de afvalstoffenbelasting met 139 procent verhoogt...