Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Proefschrift: 'Dreigen met een milieu-campagne kan al effectief zijn'

04 januari 2007

Pim Heijnen stelde wiskundige modellen op die strategische interacties bij milieu-economische problemen weerspiegelen. Zoals bijvoorbeeld de activiteiten van Greenpeace.

Heijnen maakt onderscheid tussen het aan het licht brengen van nieuwe, nog voor de consument onbekende misstanden, en situaties die al bekend zijn bij de consument, maar waarvan de ernst wordt onderschat.

In het eerste geval stuit de milieugroepering op het probleem om de consument ervan te overtuigen dat ze de feiten niet opzettelijk verdraait. Een milieugroepering is namelijk niet zondermeer een betrouwbare informatieverschaffer.

Iets eenvoudiger ligt het als de misstand al bekend is. Neem het eten van vlees of het dragen van bont. De consument weet dat het dier hiervoor geslacht moet worden. De milieugroepering hoeft dan alleen maar de gruwelijkheid van de methode te benadrukken. De bedrijfstak kan daar echter op anticiperen en besluiten om voortaan milieu- of diervriendelijker te produceren. Dreigen met een campagne kan daarom al heel effectief zijn, concludeert Heijnen.

Pim Heijnen
Pim Heijnen

Verder keek Heijnen ook naar het DIFTAR-belastingsysteem, een onderdeel van de gemeentelijke afvalstoffenheffing waarbij het verschuldigde bedrag is gebaseerd op de hoeveelheid afval die de consument aanbiedt.

Een blik op de verspreiding van het DIFTAR-belastingsysteem over Nederland maakt duidelijk dat er sprake is van een sterke clustering. Een DIFTAR-gemeente grenst vaak aan andere DIFTAR-gemeente. Dat komt omdat aan elkaar grenzende gemeenten gemeenschappelijke kenmerken hebben die de invoering van DIFTAR stimuleren. Maar het DIFTAR-systeem stimuleert bepaalde inwoners ook om hun afval in naburige niet-DIFTAR-gemeenten te dumpen. Dat verlaagt de kosten van het invoeren van DIFTAR voor die naburige gemeenten al meteen.

CV
Pim Heijnen (Emmen, 1979) studeerde econometrie in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de vakgroep Algemene Economie en gefinancierd door NWO. Hij promoveert op 11 januari 2007 (16.15 uur) tot doctor in de economische wetenschappen bij prof.dr. P. Kooreman. De titel van het proefschrift is: Strategic interactions in environmental economics. Heijnen gaat verder als postdoc bij het Center for Nonlinear Dynamics in Economics and Finance van de Universiteit van Amsterdam.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51

Meer nieuws

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 08 oktober 2018

    Morele oordelen over mensen met overgewicht funest voor hun motivatie gezonder te leven

    Mensen met overgewicht en obesitas hebben te maken met allerlei negatieve vooroordelen. Vooral morele veroordelingen van mensen met overgewicht en obesitas blijken enorm schadelijk voor hun motivatie om gezonder te eten en meer te bewegen. Dat concluderen...

  • 02 oktober 2018

    Young Academy Groningen verwelkomt acht nieuwe leden

    De Young Academy Groningen (YAG) heeft acht nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van deRijksuniversiteit Groningen.Dr. Laura Bringmann, dr. Jan Willem Bolderdijk, dr. Nanna Hilton, dr. Tina Kretschmer, dr.Jocelien Olivier, dr. Saskia Peels,...