Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Research Master studenten Hullegie en Mierau ontvangen Netspar beurs

13 november 2006

De SOM Research Master studenten Patrick Hullegie and Jochen Mierau hebben een Netspar beurs gekregen van 3000 euro. Netspar is het maatschappelijk topinstituut voor onderzoek naar de vergrijzing en pensioenen, gevestigd aan de Universiteit van Tilburg. De studenten hebben twee van de vier landelijk toegekende beurzen ontvangen. Ze kunnen de beurs besteden aan hun Masterafstudeeronderzoek over onderwerpen op het gebied van vergrijzing.

De beurzen gelden ook als een eerste stap naar een Netspar promotieplaats. Dit betekent dat Netspar voor deze studenten een driejarig PhD project wil financieren, op voorwaarde dat er onder meer een gemiddeld eindcijfer van minimaal een 7,5 wordt gehaald.

Netspar heeft de kandidaten geselecteerd op basis van hun kwaliteiten (afgemeten aan cijfers, referenties, etc.), de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel en de relatie van het onderzoeksonderwerp met de doelen van Netspar.

Realistischere modellen
Jochen Mierau's onderzoek, onder begeleiding van prof. Ben Heijdra, richt zich op de verbetering van economische modellen: waar de huidige modellen er vanuit gaan dat gezinnen zich als 1 persoon gedragen, wil Mierau een aanpak uitdenken waarin meerdere gezinsleden invloed uitoefenen op beslissingen. Het meenemen van deze interactie, maakt economische modellen realistischer.

Ongelijkheid in gezondheid
Het onderzoek van Patrick Hullegie, onder begeleiding van prof. Peter Kooreman, richt zich op het verklaren van de ongelijkheid in gezondheid onder senioren. Uit onderzoek is bekend dat er op het gebied van gezondheid een kloof is tussen arm en rijk. Er wordt zelfs gedacht dat het huidige Europese beleid bijdraagt aan de verbreding van deze kloof. De gezondheidsproblemen in de lagere sociaal-economische klassen zullen leiden tot een groter gebruik van de gezondheidszorg, waardoor de kosten omhoog gaan en overheden problemen krijgen met de financiering van het gezondheidszorgstelsel. Beleidsmakers zijn dan ook zeer gebaat bij kennis over de factoren die de kloof tussen arm en rijk op het gebied van gezondheid verklaren, om op deze manier de kosten te kunnen beheersen.

Laatst gewijzigd:13 februari 2024 07:35