Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Econometristen berekenen Universeel Tourklassement

23 oktober 2006
Volgens econometristen van de faculteit zou Lance Armstrong de beste Tour de France renner aller tijden worden, als hij nog éénmaal de Tour wint. Dat blijkt uit het Universeel Tourklassement, dat ze samengesteld en berekend hebben. Daarin staat Armstrong nu met Bernard Hinault op een gedeelde tweede plaats, achter de Belg Eddy Merckx.

Armstrong

Het nieuwe Tourklassement bevat alle 1228 coureurs die sinds de eerste Tour van 1903 in de prijzen zijn gevallen, waarbij in totaal 4626 renners ooit hebben meegedaan.

‘Kannibaal’

Hoewel Armstrong zeven keer de Tour wist te winnen, moet hij Merckx, die vijf overwinningen behaalde, voor laten gaan. In zijn tijd stond de Belg reeds bekend als de ‘kannibaal’ die grossierde in gele truien, maar ook niet vies was van de groene en bolletjes trui. Deze veel bredere belangstelling heeft de Belg aan de kop gebracht van het Universeel Tourklassement.

Computerprogramma

Om de winnaars van toen en nu te vergelijken is een computerprogramma ontworpen, waarmee correcties zijn uitgevoerd op veranderende omstandigheden waaronder de prestaties zijn geleverd. Zo waren er in 1903 slechts zes etappes tegen nu 21 en was het parcours 2428 kilometer lang tegen nu 3656 kilometer. Het aantal deelnemers varieerde van 60 tot 207 en het aantal en type te verdienen truien is ook niet steeds hetzelfde geweest. Bovendien houdt de computer rekening met (genormeerde) onderlinge tijdsverschillen in de gele trui eindklassementen.

Top tien

De top tien van het Universeel Tourklassement luidt: 1. Eddy Merckx, 2. Bernard Hinault, 3. Lance Armstrong, 4. Miguel Indurain, 5. Jacques Anquetil, 6. Joop Zoetemelk, 7. Lucien van Impe, 8. Louison Bobet, 9. Nicolas Frantz, 10. Gino Bartali.

Landenklassement

Worden per land alle punten opgeteld en gedeeld door het aantal renners dan luidt het landenklassement: 1. Verenigde Staten (32 renners),2. Luxemburg (52), 3. België (640), 4. Australië (33), 5. Nederland (215), Denemarken(38), 7. Spanje(405), 8. Duitsland(155), 9. Portugal(26), 10. Frankrijk(1830), 11. Italië(715). Nederland scoort in dit klassement tamelijk hoog, waarbij evenwel Zoetemelk meer dan een kwart van de Nederlandse Tourbijdrage voor zijn rekening neemt. Jan Janssen staat in het Universeel Klassement op de 29ste plaats, Hennie Kuiper staat op 64 en van de huidige generatie staat Michael Boogerd op plaats 202.

Doping

Sinds het glorieuze sportjaar 1988 (Nederland Europees kampioen voetbal, Peter Winnen, Gert-Jan Theunisse en Steven Rooks excelleren in de Tour) spelen Nederlandse wielrenners een ondergeschikte rol. Het enige lichtpunt is de derde plaats van Erik Breukink in 1990. Doping lijkt geen oplossing. De zogenaamde schone Tour van 2006, die zonder de sterren Jan Ullrich, Ivan Basso en Aleksandre Vinokoerov is verreden, leverde geen Nederlands succes op, maar een van doping beschuldigde winnaar: de Amerikaan Floyd Landis. Landis zou in het Universeel Klassement op de tachtigste plaats zijn beland. Nu staat hij niet eens bij de eerste honderd. De verwachte nieuwe 2006 Tourwinnaar Oscar Pereiro Sio is zijn plaatsvervanger op nummer 79.

Achtste Tourzege Armstrong?

Dan toch maar weer zijn landgenoot Armstrong. Het parcours van de Tour van 2007 lijkt op zijn naam geschreven: een achtste Tourzege ligt klaar, plus een verdiende, hoewel niet door iedereen gegunde, eerste plaats in het Universeel Tourklassement. De Groningse computer staat in de startblokken.

Noot voor de pers

- bij uitgeverij Tirion verschijnt tevens Tour de France Top 100, door Dick Heuvelman, Frans van Schoonderwalt, Gerard Sierksma

- nadere informatie: prof.dr. Gerard Sierksma, vakgroep Econometrie RUG: tel. (050)363 3805 of 06 10020296; g.sierksma rug.nl

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:50