Promotie: 'Waarom verschillen in economische groei voortduren'
De economische geschiedenis laat zien dat landen een verschillend groeitempo hebben. Als het om productiviteit gaat zou een land dat achterligt in theorie een inhaalslag kunnen maken door technologieën te absorberen van een land dat voorligt. In werkelijkheid blijven de groeiverschillen echter bestaan.
Marieke Rensman komt in haar onderzoek tot de conclusie dat er vaak te veel belang wordt gehecht aan directe technologie-overdracht. Overdracht van instituties voor onderwijs en onderzoek heeft op de lange termijn meer effect op de economische groei. Ook de eigen R&D inspanningen van een land hebben een positief effect op de absorptie van technologie. Zonder verandering van het eigen technologie- en innovatiesysteem blijven de groeiverschillen in stand.
Curriculum vitae
Marieke Rensman (Arnhem, 1971) studeerde economie in Maastricht. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de vakgroep Algemene Economie en gefinancierd door NWO. Rensman promoveert op 6 juli 2006 bij prof.dr. H.H. van Ark op het proefschrift: Why growth rate differences persist. International technology diffusion in the long run. Ze is na afloop van haar aanstelling in dienst getreden van het Centraal Planbureau.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:50 |
Meer nieuws
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...
-
25 april 2024
Jenny van Doorn and co-authors receive 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award
Jenny van Doorn and co-authors Martin Mende, Maura L. Scott (both Florida State University), Dhruv Grewal (Babson College) and Ilana Shanks (Stony Brook University) have won the 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award. They received the award for their paper...
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...