Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Gastcollege Sporteconomie door FC Groningen

21 juni 2006

Manager Marketing en Sales van FC Groningen, Geert Kuiper, heeft een gastcollege gegeven voor het vak sporteconomie van de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan de hand van zijn eigen carrière besprak Kuiper de ontwikkeling van FC Groningen vanaf 1998 tot nu, waarbij hij met name in ging op de moeilijke periode na de degradatie van de club in het voorjaar van 1998.

Geert Kuiper
Geert Kuiper

Studenten kregen ruim de gelegenheid tot het stellen van vragen en als vervolg op het gastcollege krijgen zij vandaag een rondleiding in de Euroborg, het nieuwe stadion van FC Groningen dat de club in januari jl. betrok.

Docent Ruud Koning: "Bij het vak sporteconomie leren studenten dat sport meer is dan emotie alleen. Economische argumenten verklaren veel zaken die je in de sportwereld ziet. Ik heb Kuiper voor een gastcollege uitgenodigd omdat het voor studenten waardevol is dat ze ook eens van iemand uit de praktijk horen wat het belang is van een goede bestuursstructuur.

Zo benadrukte Kuiper in het college dat ook betaald-voetbalorganisaties (BVO's) die structuur goed op orde moeten hebben. FC Groningen kende bijvorbeeld eind jaren '80, begin jaren '90 veel sportieve successen, maar de organisatie groeide niet mee. De negatieve nasleep van de bestuurlijke en financiële onduidelijkheid FC Groningen nog jarenlang achtervolgd. Dit geeft wel aan dat voetbalclubs te complex zijn om in de avonduren er even bij te besturen. Gastdocent Kuipers centrale boodschap voor de studenten sporteconomie was: 'Doe waar je goed in bent'. En dat heeft bij FC Groningen inderdaad tot succes geleid."

College Geert Kuiper
College Geert Kuiper
Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:50

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...