Over ons Faculteit der Letteren Studeren bij ons

Schakelprogramma's Faculteit der Letteren

Wil je een masterprogramma volgen aan de Faculteit der Letteren, maar geeft je hbo-diploma of je universitaire bachelor geen directe toegang tot het programma? Dan kun je in een aantal gevallen via een schakelprogramma (Pre-master) een aanvullend programma volgen om je kennis en vaardigheden in zes maanden tot een jaar op het vereiste niveau te brengen. De Toelatingscommissie van het door jou gekozen masterprogramma neemt daarover een besluit.

Toegelaten tot een schakelprogramma van de Faculteit der Letteren

Heeft de Toelatingscommissie besloten dat je wordt toegelaten tot een schakelprogramma van de Faculteit der Letteren? Hieronder vind je (praktische) informatie hierover. Als de Toelatingscommissie je heeft toegelaten tot een schakelprogramma, betekent het dat je academische vooropleiding bepaalde deficiënties vertoont waardoor je niet direct tot een masteropleiding kunt worden toegelaten. Het schakelprogramma is een individueel programma dat je helpt om te worden toegelaten tot de masteropleiding die in de toelatingsbrief staat vermeld.

Schakelprogrammaregelingen

Algemeen

Een individueel schakelprogramma beslaat tussen de 10 en 60 EC. Studenten hebben vier semesters de tijd om hun individuele schakelprogramma te voltooien (uitgezonderd niet-EU-studenten, zie hieronder). Een studiejaar bestaat uit twee semesters, studenten in een schakelprogramma hebben zo twee jaar de tijd om hun individuele programma af te ronden. Per semester kunnen studenten vakken volgen tot een maximum van 30 EC.

Niet-EU-studenten

De Nederlandse Wet modern migratiebeleid (MoMi) vereist dat je alle EC (100%) van het schakelprogramma binnen 12 maanden moet hebben behaald om je verblijfsvergunning voor het volgende collegejaar te behouden en met je opleiding door te kunnen gaan.

Overstap naar masteropleiding

Als je alle vakken van je schakelprogramma hebt afgerond, kun je op de eerstvolgende startdatum (september/februari) naadloos overstappen naar de masteropleiding die in je toelatingsbrief staat vermeld. Je hoeft je alleen nog maar voor de masteropleiding in te schrijven via Studielink en de betaling te regelen. Je hoeft niet opnieuw toestemming te vragen aan de Toelatingscommissie.

Het is echter wel zo dat niet alle masteropleidingen in februari starten, controleer dus goed welke startdata voor jouw masteropleiding gelden.

Toelatingseisen

Wanneer je bent toegelaten, heb je het volgende nodig:

• Met een hbo-diploma
    Naast je bachelordiploma en de toelatingsbrief moet je ook kunnen voldoen aan de taaleisen voor Engels, zoals hierna vermeld. Stuur je documenten naar bsz.let rug.nl
  • Met een Nederlands vwo-diploma
  • Met een niet-Nederlands diploma
    Alle toelatingsaanvragen worden behandeld door ons Admissions Office.
    Aanvragers met een niet-Nederlands diploma kunnen zich niet rechtstreeks voor een schakelprogramma inschrijven. Je moet je voor een reguliere masteropleiding van de Faculteit der Letteren inschrijven. Als je vooropleiding niet voldoet voor rechtstreekse toelating tot een masteropleiding, beoordeelt de Admissions Office je inschrijving om te bepalen welk schakelprogramma aan jou kan worden aangeboden.
  • Taaleisen voor Engels
    Voor alle opleidingen moet je kunnen aantonen dat je aan de minimum taaleisen voldoet. Dit kan per opleiding verschillen, kijk daarom op de website van de masteropleiding van je keuze voor de specifieke taaleisen.

Certificaten anders dan IELTS, TOEFL of Cambridge moeten door de Toelatingscommissie worden beoordeeld en geven niet automatisch toegang tot de opleiding.

Aanmelding

De schakelprogramma's starten in september (en/of februari). Nadat je door de Toelatingscommissie of studieadviseur bent geïnformeerd over het rooster van de pre-master, volg je de laatste stappen voor verdere inschrijving:

Studenten met een Nederlands diploma
  1. Inschrijving voor het schakelprogramma via Studielink. Let op: het schakelprogramma vind je bij de bacheloropleiding, niet bij de masteropleiding!
    Wanneer je bijvoorbeeld bent toegelaten tot een schakelprogramma voor Communicatie- en Informatiewetenschappen, moet je je aanmelden via de bacheloropleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen (schakelprogramma).
OAS

2. Zorg dat je betaling binnen is voor de start van je opleiding.

3. Stuur een digitale kopie van je diploma of afstudeerverklaring, de toelatingsbrief EN een bewijs dat je aan de hiervoor genoemde taaleisen voldoet naar bsz.let rug.nl

4. Stuur een digitale kopie van je diploma of verklaring behaald diploma EN het hierboven vermelde bewijs van je taalvaardigheid naar bsz.let rug.nl

5. Het Bureau Student Zaken behandelt je inschrijving en registreert je voor de vakken van het aanstaande semester. Onze Centrale Studenten Administratie stuurt je een bericht zodra je inschrijving is voltooid!

Betaling

De hoogte van je collegegeld hangt af van het aantal EC dat door de Toelatingscommissie wordt vastgesteld.

Als je je via Studielink voor een schakelprogramma inschrijft, moet je een machtiging afgeven voor een betaling voor 60 EC. Je hoeft echter alleen het bedrag te betalen dat voor jou door de Toelatingscommissie is vastgesteld en dat in de officiële toelatingsbrief staat vermeld.

Studenten met een niet-Nederlands diploma

Aanvragers met een niet-Nederlands diploma kunnen zich niet rechtstreeks via Studielink voor een schakelprogramma inschrijven. Je moet je voor een reguliere masteropleiding van de Faculteit der Letteren inschrijven.

Inschrijven voor een masteropleiding doe je online via Studielink EN via Progress Portaal. Volg de stappen van de inschrijvings- en toelatingsprocedure.

Deadlines

De deadline voor inschrijving is 1 mei (voor de start in september).

Betaling

Laatst gewijzigd:27 februari 2024 10:02