Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Studeren bij ons Kunsten, Cultuur en Media

Specialisatie Arts, Policy and Cultural Entrepreneurship - BA KCM

De APCE specialisatie in de ACM BA (en de MA natuurlijk) helpt je om meer inzicht te ontwikkelen in twee belangrijke aspecten van kunst en cultuur. Ten eerste wordt er gekeken naar hoe kunst en cultuur functioneren in de samenleving, met andere woorden: de sociologie van kunst en cultuur. Ook introduceer je de onderzoeksmethoden die je nodig hebt om sociologisch werk te doen op het gebied van kunst en cultuur.

Ten tweede is de specialisatie bedoeld om je voor te bereiden op een professionele carrière in kunst en cultuur. Niet als kunstenaar, maar als strategisch organisator en communicator, essentiële elementen van elke carrière in het veld.

De specialisatie APCE wordt altijd gecombineerd met vakken in een selectie van kunstdisciplines die aan de universiteit worden aangeboden.

Later, in de Master APCE, word je uitgenodigd om dit pad te vervolgen en onder andere te kijken naar de relatie tussen cultuur en democratie, en de culturele bedreigingen van democratie. Bovendien doen we een masterbreed onderzoeksproject over het altijd complexe onderwerp van communicatie over kunst met genZ.

Sociologie van de kunsten I en II (10 ECTS in jaar 1), Dr. Elizabeth Pinilla Duarte, Dr. Quirijn Van den Hoogen

Hoe bestuderen sociologen de kunsten? Dit vak gaat uit van vragen over hoe kunst en cultuur sociologisch gedefinieerd kunnen worden, en natuurlijk wat sociologie eigenlijk is. Vragen die onder andere aan bod zullen komen zijn hoe onze alledaagse culturele consumptiepatronen verbonden zijn met sociale stratificatie, en hoe culturele beleidsstudies culturele praktijken beïnvloeden.

Empirische methoden: Kunstbeleidseducatie (10 ECTS in jaar 2), Dr. Beate Peter

Dit vak gaat verder op de kunstsociologie en biedt een inleiding in empirische onderzoeksmethoden. Je kijkt naar de studie van publieksparticipatie, kunstbeleid en kunsteducatie. Je kijkt naar casestudies over de waarden van kunstbeleving: observatie van kunstconsumenten, en leert over het opzetten van enquêtes, het interviewen van respondenten in het veld, en het uitvoeren van een kritische analyse van beleid en strategische documenten.

Management en ondernemerschap in de kunsten (10 ECTS in jaar 2), Dr. Rudi de Vries

In dit vak bestudeer je hoe culturele organisaties hun overlevingskansen kunnen vergroten door vooruit te denken. Je leert meer over twee onderwerpen die van vitaal belang zijn geworden voor de kunsten: strategisch management, met aandacht voor marketing en financiën, en internationaal ondernemerschap, met aandacht voor crosscultureel management, internationale marketing en internationaliseringsstrategieën. In seminars schrijf je teamrapporten en geef je teampresentaties.

Organiseren en communiceren in de kunsten (10 ECTS in jaar 3), Dr. Johan Kolsteeg

In dit vak introduceren we perspectieven voor het begrijpen van twee fundamentele aspecten van elke professionele carrière in de kunst en cultuur: organiseren en communiceren. We contextualiseren deze in bredere maatschappelijke ontwikkelingen en discoursen: bijvoorbeeld organiseren in de creatieve economie, het ontwerp van nieuwe soorten organisaties en communiceren in relatie tot consumentencultuurtheorie, branding en GenZ.

Laatst gewijzigd:28 mei 2025 11:42
View this page in: English