Studenten Nederlands op wetenschapsdate
Een wetenschapsdate is een gastles gegeven door een student/wetenschapper. Bij Nederlands werken we met studenten die echt met de leerlingen aan de slag gaan met een interessant onderwerp op het brede terrein van de Neerlandistiek. Aan de basis van deze date staat altijd wetenschappelijk onderzoek waaraan de student ook zelf heeft meegewerkt. De gastlessen zijn (in overleg) gratis te boeken in Noord-Nederland.
We bieden op het moment de volgende wetenschapsdates met studenten aan:
Drie sterren voor de postkoets: Reiscultuur toen en nu

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over reizen. Zo zijn er travelblogs te vinden op het internet waarin reisliefhebbers hun reizen vastleggen, websites die vakanties promoten en natuurlijk zijn er ook websites waarop mensen hun vakantie beoordelen. Vaak leggen mensen hun vakantie dus niet alleen voor henzelf vast, maar ook voor anderen. En dit is niet alleen van deze tijd.
Tijdens een onderzoeksatelier over oudere letterkunde heeft Melissa zich met een groep studenten beziggehouden met het maken van een editie van een reisverslag. Dit reisverslag is geschreven door Groningse studenten, die in 1816 een reis maakten door Duitsland, samen met een paar professoren van de universiteit.
In de gastles over reiscultuur maken leerlingen kennis met het reisverslag uit de negentiende eeuw en gaan zij bezig met het transcript dat hiervan is gemaakt. Zij maken kennis met de reiscultuur uit de negentiende eeuw en gaan een fragment uit het reisverslag in een modern jasje stoppen. Want is er wel zo veel verschil tussen een reis van tweehonderd jaar geleden en een reis van nu?
Deze wetenschapsdate is met name geschikt voor 3e klassen havo en vwo. Je kunt deze gastles boeken voor een woensdag (in februari) of vrijdag, maar andere dagen en klassen zijn in overleg misschien ook mogelijk. Neem even contact op door te mailen naar: Saskia Visser

Humor? Geen ramp!
Na een heftige gebeurtenis worden we overspoeld door emotionele reacties en media-aandacht, maar dat is niet het enige. Humor speelt een opvallende rol in de nasleep van een ramp. Al snel na een ramp blijken de eerste grappen over de gebeurtenis zich al te verspreiden. Hoewel mensen vaak vinden dat het nog te vroeg is voor zo’n grap, wordt er toch om gelachen. Mark dook voor zijn onderzoeksatelier in het fenomeen rampenhumor. Want wat is nou eigenlijk rampenhumor en waarom lachen we erom?
Bij rampenhumor speelt men op de grens van wat kan en wat niet. Een grap kan om te lachen zijn, maar ook juist te ver gaan. Mark bespreekt met de klas waar deze grens voor iedereen persoonlijk ligt. Daarnaast bekijken we aan de hand van wetenschappelijke theorieën wat het nut kan zijn van rampenhumor. Is het gewoon simpel vermaak of kan het ook echt een functie hebben?
Deze wetenschapsdate is met name geschikt voor 4e en 5e klassen havo en vwo. Je kunt deze gastles boeken voor een donderdagmiddag of vrijdag. Je kunt deze gastles boeken door te mailen naar: Saskia Visser

Kleuters en geschreven taal
Wat weten kleuters al van geschreven taal? Je denkt misschien nog niet veel, want ze leren pas lezen en schrijven in groep 3. Toch weten ze meer dan je denkt! Student Nederlands Dominique verdiepte zich in dit onderwerp tijdens haar onderzoeksatelier Taalbeheersing. Ze ontdekte dat kleuters weten hoe geschreven taal eruitziet, weten dat geschreven taal op een bepaalde manier werkt en wanneer ze een eerste aanzet tot schrijven kunnen inzetten om communicatief te bereiken wat ze willen. Maar hoe laten kleuters dit zien? En waarom is dit belangrijk om te weten?
Dominique vertelt graag over dit onderwerp en haar eigen onderzoek, maar gaat ook met de klas aan de slag. Samen kijken de leerlingen naar transcripten van pratende kleuters en ontdekken ze zelf hoe beginnende geletterdheid eruitziet. Een interessante les met inzichten uit actueel onderzoek over een onderwerp dat veel leerlingen zal aanspreken.
Deze wetenschapsdate is geschikt voor havo- en vwo-klassen uit de bovenbouw. Je kunt deze gastles in overleg boeken op maandagmiddag, woensdag, donderdagmiddag en vrijdag. Mail naar: Saskia Visser
Deze gastlessen boden we eerder aan:
-
Joost mag het weten. Over een toneelstuk van Vondel en hoe je dat kunt verbinden aan het heden. Leerlingen gingen aan de slag met taalverandering, hoe politiek en literatuur verbonden kunnen zijn en hoe je toneelstukken (en netflixseries) spannend kunt maken.
-
Wat je zegt ben je zelf! Over hoe je met je taalgebruik kunt laten zien tot welke groep je behoort. Leerlingen ontdekten hoe de taal van verschillende jongerenculturen in elkaar zit, van brommers kiek'n tot relnichten.
-
'Wij' en 'zij' in Surinaamse literatuur. Over hoe het perspectief van een verhaal uitmaakt hoe je naar de wereld kijkt. Wie ben 'jij' en wie is 'de ander' in het werk van Albert Helman en Raoul de Jong bijvoorbeeld. Leerlingen maakten kennis met de literatuur uit Suriname.
-
Op zoek naar de schrijver in jezelf. Over hoe je schrijft en hoe je een betere schrijver kan worden. Leerlingen gingen aan de slag met hun eigen schrijfproces en ontdekten wat hun valkuilen zouden kunnen zijn.
Meer of andere inspiratie nodig?
-
Er zijn ook workshops met studenten rond profielwerkstukken te boeken. Kijk voor het aanbod bij het Alfasteunpunt
-
Geïnteresseerd in andere vakgebieden? Of wil je graag meer ervaren wetenschappers voor de klas? Kijk bij het aanbod aan gastlessen van de Scholierenacademie
Laatst gewijzigd: | 06 juni 2025 16:49 |