Over ons Faculteit der Letteren Profielversterking Nederlands

Maak kennis met het team

Saskia Visser, coördinator

Saskia Visser is verantwoordelijk voor de samenwerking, grote lijn en financiën. Ze studeerde Nederlands in Groningen en haalde er haar lesbevoegdheid. Daarna was ze werkzaam in het onderwijs, van VO-lerares Nederlands tot NT2-docent en taaltrainer. In 2002 keerde ze terug bij de RUG: eerst als coördinator van het Alfasteunpunt en de Wetenschapswinkel, beleidsmedewerker Kennisbenutting, nu als coördinator van dit prachtige project.

Anouk de Kleijn, gastleraar

Anouk de Kleijn is één van de twee gastleraren Nederlands. Zij studeerde Nederlands en psychologie aan de RuG en behaalde daar ook haar lesbevoegdheid. Inmiddels staat ze al meer dan tien jaar voor de klas op het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden. Naast lesgeven doet ze ook promotieonderzoek naar boekenclubs in het literatuuronderwijs. Dit jaar gaat ze vol enthousiasme aan de slag met verbinden van het schoolvak Nederlands en de studie in de hoop dat steeds meer studenten in spe kiezen voor de neerlandistiek en de lerarenopleiding Nederlands.

Anne van der Werf, gastleraar

Anne van der Werf is de andere gastleraar. Als jong kind wilde zij al juf worden, maar dan wel alleen met taal. Het duurde even voordat ze ontdekte dat de lerarenopleiding Nederlands deze mogelijkheid bood. Na het behalen van haar tweedegraads bevoegdheid aan NHL-Stenden, volgde ze de Educatieve Master aan de RUG. Inmiddels werkt ze met veel plezier op het H.N. Werkman Stadslyceum in Groningen. Binnen het team zorgt Anne samen met Anouk voor de verbinding tussen het schoolvak en de opleiding Nederlands.

Marit Evers, junior communicatie-adviseur

Marit Evers is verantwoordelijk voor het zichtbaar maken van alle projecten die het team uitvoert. Marit studeerde Nederlands aan de RUG, volgde een master Kunstbeleid in Nijmegen, en is nu weer terug in het noorden. Naast haar werk als communicatieadviseur houdt ze zich ook bezig met andere projecten om de neerlandistiek zichtbaar en aantrekkelijk te maken. Zo maakt ze onder andere de boekenpodcast Leve(n) Lezen, zit ze in de redactie van Jong Neerlandistiek en schrijft ze uittreksels over romans voor de uittrekselbank van NBD Biblion.

Noa Vickers, medewerker externe contacten

Noa Vickers werkt als medewerker externe contacten bij het team Profielversterking Nederlands, waar ze zich richt op moeilijk te bereiken doelgroepen en het opbouwen van een regionaal netwerk. Ze is in 2022 gestart als trainee bij het Traineeship Young Professionals van de RUG. Haar eerste opdracht was bij de Faculty of Science and Engineering. Noa studeerde tussen 2016 en 2020 Nederlands in Groningen en Culturele Antropologie in Nijmegen.

Douwe Wilts, medewerker beroepsprofielen

Douwe Wilts studeerde tussen 2013 en 2021 Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tegenwoordig is het als medewerker beroepsprofielen Nederlands zijn taak om met alumni van onze opleiding in gesprek te gaan over de vraag wat voor werk ze tegenwoordig doen. Op basis van die gesprekken schrijft hij mooie artikelen.

Kim den Hartog, student-assistent

Kim den Hartog is bachelorstudent Nederlandse Taal en Cultuur aan de RUG. Tijdens haar studie heeft ze een semester vertaalwetenschap gestudeerd en voor ze begint met een nog te bepalen masteropleiding buigt ze zich over de filmwetenschap. Als student-assistent werkt zij mee aan verschillende projecten van het profielversterkingsteam.

Eline van Smeden, student-assistent

Eline van Smeden is derdejaars bachelorstudent Nederlandse Taal en Cultuur aan de RUG. Komend halfjaar volgt ze de educatieve minor waarvoor ze stage loopt als docent Nederlands in de onderbouw. Binnen het team van Profielversterking Nederlands houdt ze zich vooral bezig met V3N (Vakdidactisch Netwerk Nederlands Noord). Dit netwerk brengt de vakdidactische en inhoudelijke kennis van docenten Nederlands uit het middelbaar en hoger onderwijs in Noord-Nederland bij elkaar.

Laatst gewijzigd:01 februari 2024 09:50