Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

European Research Council Grant voor onderzoek naar vormen van verzet tegen de milieueffecten van grondstofwinning in Afrika

12 januari 2022

Dr. Iva Pesa, universitair docent geschiedenis aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een European Research Council (ERC) Grant van € 1.500.000 toegewezen gekregen voor het AFREXTRACT-onderzoek naar culturele en politieke reacties op milieuverandering.

Grondstofwinning heeft over de hele wereld vernietigende gevolgen gehad. Toch zijn de reacties op deze gevolgen heel verschillend. Iva Pesa gaat op zoek naar antwoord op de vraag waarom de milieuveranderingen die mijnbouw en oliewinning veroorzaakt hebben zulke verschillende reacties teweeg hebben gebracht. Ze vergelijkt in haar onderzoek drie toonaangevende voorbeelden van grootschalige industriële grondstofwinning in sub-Sahara Afrika: de oliewinning in Nigeria, de kopermijnbouw in Zambia en de goudmijnbouw in Zuid Afrika. Door het gebruik van literatuur en liederen en door aandacht te besteden aan vormen van populaire politieke mobilisatie, biedt dit project inzicht in de belevingen van milieutransformatie in Afrika.

ERC Grant

Met de persoonsgebonden grant van €1.500.000 stimuleert de ERC talentvolle jonge onderzoekers in Europa bij het starten van een onafhankelijk onderzoeksproject en het opzetten van een onderzoeksteam. Een ERC-beurs stelt onderzoekers in staat gedurfd, baanbrekend onderzoek op te starten en binnen hun vakgebied nieuwe wegen in te slaan.

Lees meer over dr. Iva Pesa.

Enviromental Humanities Centre archief
Laatst gewijzigd:09 maart 2022 12:18