Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Lukas Linsi krijgt NWO-subsidie toegekend voor een project over de veerkracht van de samenleving

15 januari 2021

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 150.000 euro toegekend aan onderzoekers van onder meer de Rijksuniversiteit Groningen, TNO Den Haag, VU Amsterdam en Hogeschool Inholland ten behoeve van drie subprojecten over de veerkracht van samenlevingen in tijden van crisis.

Dr. Lukas Linsi zal namens de Rijksuniversiteit Groningen deel uitmaken van het consortium voor het project: “Voor een veerkrachtige samenleving: strategieën en perspectieven voor institutionele, maatschappelijke en politieke bestuurlijke veerkracht in tijden van crisis”. Linsi zijn project is een van de drie deelprojecten waarin bestaande wetenschappelijke kennis en praktijkkennis met elkaar worden gecombineerd. In het onderzoek worden vraagstukken als solidariteit, legitimiteit, vertrouwen en gepercipieerde rechtvaardigheid in tijden van crisis nader onderzocht. Linsi richt zich in het onderzoek voornamelijk op de solidariteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid tijdens de Covid-19 crisis binnen de Nederlandse samenleving met als focus: het handelen van hooggeplaatste bestuurders binnen topondernemingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Met behulp van statistische analyses en kwalitatieve casestudy’s wordt de impact van de crisis op het handelen van deze topbestuurders geëvalueerd. Op die manier zal het onderzoek beoordelen of de crisis heeft geleid tot solidaristische salarisverhogingen en/of bonussen onder deze topbestuurders. De publicatie van dit onderzoek zal leiden tot grotere transparantie op het gebied van deze kwestie.

x

Het consortium: Rijksuniversiteit Groningen, TNO Den Haag, Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Inholland, Adrem Debat & Strategie, Raad voor Openbaar Bestuur, Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid, Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen, VNO-NCW, Algemene Werkgeversvereniging Nederland (tbc), Here to Support en Garage 2020.

Over Dr. Lukas Linsi

Dr. Lukas Linsi is professor Internationale Politieke Economie aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise omvat internationale handel en buitenlandse investeringen. Tevens heeft Linsi een bijzondere interesse voor het samenspel tussen de transformatie van bedrijven en de politieke economie.

Laatst gewijzigd:10 januari 2024 11:54