Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Hidden Cities mobile app nu beschikbaar

23 november 2020
x

De mobiel app "Hidden Deventer" is sinds 17 november beschikbaar op Google Play en Apple Store. De app is het eerste resultaat van het Europese onderzoeksproject (HERA JPR) PURE: PUblic REnaissance: Urban Cultures of Public Space between Early Modern Europe and the Present, een samenwerking van vijf Europese universiteiten: Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Exeter, FBK Trento, Universiteit van Valencia en Erlangen-Nürnberg.

Waar kon je in 1495 in Deventer terecht om religieuze boeken te kopen en te lezen? Hoe zou het zijn het om in Valencia rond te lopen tijdens de opstanden van de ambachtslieden in 1519-21? Hoe was het om als Duitse migrant een nieuw leven op te bouwen in Trento in 1520? Waar moest je in 1686 in Hamburg zijn voor het laatste nieuws wanneer je iets wilde begrijpen van de politieke crisis die de stad in zijn greep had? De Hidden Cities apps bieden de mogelijkheid de geschiedenis te beleven door verrassende rondleidingen, geïnspireerd door alledaagse en uitzonderlijke ervaringen van vroegmoderne vrouwen en mannen. De gebruikers van de app krijgen een nieuw beeld van bekende toeristische trekpleisters en bezoeken onontdekte plekken in de stad.

Deventer. Katharina: ‘Boekenstad’, ‘City of Books’ (1495)
Trento. Ursula: ‘Innkeepers, Princes and Migrants’ (1520)
Valencia. Josep: ‘Revolutionary Road’ (1524)
Exeter. Thomas: ‘Politics, Profit and Prayer’ (1588)
Hamburg. Johann: ‘City of News’ (1686)

De mobile app

Bezoek in iedere stad zeven tot negen plekken, aangegeven door een historische GPS-kaart of een moderne stadskaart. Op elke plek laten de historische personages het vroegmoderne stadsleven tot leven komen, terwijl ze de gebruikers uitnodigen om kennis te maken met de materiële cultuur van de vroegmoderne publieke ruimte – van boekverkopers, straatkapelletjes en spirituele hotspots, tot kroegen en executieplaatsen.

De gebruikers kunnen op iedere plek naar ‘Ontdek Meer’ luisteren, met achtergrondinformatie door de historici achter Hidden Cities. Leer meer over objecten als drinkkroezen, wapens of goedkope vlugschriften die verbonden zijn met die plek. Veel van deze objecten zijn te zien in onze partnerinstellingen zoals stedelijke musea en bibliotheken.

“De Hidden Cities apps gebruiken bekende smartphone-technologie om innovatieve historische ervaringen te bieden die de gebruikers ook uitnodigen om zich te verdiepen in de geschiedenis van de publieke ruimte en de invulling daarvan in de Europese steden waar we vandaag de dag leven. De verhalen van de app verbinden op een speelse manier publieke ruimtes met historische objecten, dankzij een nauwe samenwerking tussen universiteiten en stadsmusea. Verdere achtergrondinformatie is te vinden op een speciale website, die de bezoekers ook de mogelijkheid biedt om vergelijkbare plekken en objecten te onderzoeken in de andere Europese steden van de app", aldus projectleider professor Fabrizio Nevola (University of Exeter).

Toekomstige ontwikkelingen

De onderzoekers van het project werken aan meer stadswandelingen onder begeleiding van historische personages door deze vijf steden en het is verder de bedoeling dat er meer steden toegevoegd zullen worden aan de familie van Hidden Cities app. Daarnaast wordt de technologie van de app binnenkort ook aangeboden voor het onderwijs, waardoor studenten stadsgeschiedenis kunnen onderzoeken door hun eigen rondleidingen te maken.

De app, die voortborduren op het model van Hidden Florence (2019), is het resultaat van een driejarig samenwerkingsproject voor wetenschappelijk onderzoek “Public Renaissance: Urban Cultures of Public Space between Early Modern Europe and the Present” (2019-22), gefinancierd door Humanities in the European Research Area (HERA). Ze zijn geproduceerd door historici verbonden aan de universiteiten van Exeter, Groningen; Fondazione Bruno Kessler, Italian-German Historical Institute; Universidad Católica de Valencia; Universitat de València; and Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. De apps zijn ontwikkeld door Calvium.

Neem voor meer informatie contact op met Prof. Fabrizio Nevola, Universiteit van Exeter (projectleider), Dr. David Rosenthal, Universiteit van Exeter (supervising editor van de app) en Prof. dr. Sabrina Corbellini, Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:31 mei 2021 15:11