Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Dr. Joëlle Swart vertelt over het onderzoeksproject nieuwsgebruik en digitale geletterdheid met een Twitter takeover

24 november 2020
x
dr. Joëlle Swart

Van 23 tot en met 29 november beheert dr. Joëlle Swart, postdoc bij het Centre for Media and Journalism Studies (CMJS), het Twitteraccount NL Wetenschap, wekelijks wisselaccount NL wetenschappers. Via dit wisselaccount van de VSNU (De Vereniging van Universiteiten) neemt elke week een andere wetenschapper het publiek mee in zijn of haar werkweek, om een beeld te geven wat de wetenschap inhoudt. Swart tweet deze week dagelijks over haar onderzoek naar veranderend nieuwsgebruik, mediawijsheid en digitale geletterdheid.

Onderzoek
In verschillende projecten kijkt Swart naar veranderingen in nieuwsconsumptie en de vraag hoe burgers nieuwe gewoonten, vaardigheden en attitudes ontwikkelen rond digitale media. Daarbij werkt zij veelal samen met maatschappelijke partners, zoals nieuwsmedia, scholen en bibliotheken.

In 2018 promoveerde ze op een proefschrift over de sociaal verbindende functie van nieuws binnen NWO-project The New News Consumer, een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam en twaalf Nederlandse nieuwsorganisaties, waaronder de NOS, de dagbladen van De Persgroep en de noordelijke dagbladen van NDC. Sindsdien is Swart werkzaam bij het CMJS als postdoc in het VSNU-onderzoeksprogramma De Digitale Samenleving.

Dit jaar ontving ze samen met prof.dr. Marcel Broersma en dr. Anna Van Cauwenberge een NWO Digital Society beurs voor de financiering van twee promotietrajecten rond digitale geletterdheid, inclusie en burgerschap, gericht op de doelgroepen van 8-12 jarige kinderen en laaggeletterde volwassenen.

Volg ook onze Twitter accout.

x
Prof. Marcel Broersma (midden), dr. Joëlle Swart ( tweede van links) en dr. Anna van Cauwenberge (tweede van rechts), met onderzoeksassistenten.
Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:27