Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Digital Infrastructure beurs voor media studies project TwiXL

29 juni 2020

Het Platform Digitale Infrastructuur (PDI) SSH heeft € 978.000, - toegekend aan TwiXL: een infrastructuur voor crossmediaal onderzoek naar publieke debatten in haar 2020 Digitale Infrastructuur SSH Call. Het project staat onder leiding van prof. Dr. Julia Noordegraaf (UvA) en brengt onderzoekers van de UvA, SURF, KB, NISV en UG samen. Prof. Dr. Marcel Broersma van het Centre for Media and Journalism Studies (CMJS) is mede-aanvrager. CMJS benoemt voor een periode van drie jaar een postdoctoraal onderzoeker in het project.

Het project
TwiXL ontwikkelt een infrastructuur waarmee SSH-onderzoekers systematisch actuele en opkomende publieke debatten over cruciaal maatschappelijke vraagstukken in Nederland kunnen onderzoeken. De voorgestelde infrastructuur wordt ontwikkeld volgens de onderstaande drie assen:

1. Diepgaand - het continueren en toegankelijk maken van de TwiNL-collectie, die 50% van alle Nederlandstalige tweets (2011-) omvat, waardoor een systematische verkenning van de Nederlandse Twitter-sfeer over elk maatschappelijk onderwerp mogelijk wordt.

2. Breed – het cureren en toegankelijk maken van Nederlandstalige collecties van sociale media en webgegevens, evenals krantenberichten en radio- en televisie uitzendingen over vooraanstaande maatschappelijke vraagstukken (2020-2025), waardoor innovatief crossmediaal onderzoek mogelijk wordt.

3. Live – het faciliteren van real-time streaming gegevensverwerking en analyseren van Twitter-gegevens, waardoor live monitoring van online openbare gesprekken mogelijk wordt.

Toegang tot alle drie de collecties wordt geboden via een gebruiksvriendelijke webinterface en Jupyter Notebooks voor geavanceerdere analyses. Om de nieuwe infrastructuur te ontwikkelen en de waarde ervan voor onderzoek te tonen, gaat een team van ontwikkelaars bij SURF, KB en NISV en twee postdocs - bij UvA en RUG - nauw samenwerken met SSH-onderzoekers in proof-of-concept onderzoeksprojecten. De infrastructuur wordt ingebed in de CLARIAH Media Suite en het geplande ODISSEI Media Content Analysis Laboratory.

Lees meer over de andere applicaties op de website van PDI.

Laatst gewijzigd:30 juni 2020 11:49